NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik2
Hej,

Jag ser att det är fler än jag som har en svårstartad v50. Vad jag kan se så innefattar det dislar, bensinare samt flexi. Problemen verkar uppstå vid olika tillfällen men alla beskriver problemet likadant. Mitt problem, med bensinmotor, är att det nästintill omöjligt att starta bilen när jag använt motorvärmaren, dock ej alltid. Man får stå och gnugga startmotorn upp till 1 minut innan den tänder och sedan går på väldigt låga varv. Sedan får man vara skicklig om man ska hålla den vid liv och få upp varven. Bilen startar alltid klockrent utan motorvärmare ner under -20 grader. Vad jag läst runt har det spekulerats i allt från programuppdateringar, egr ventil, styrsytem till bränslepump samt något nedskitat spjäll före insuget. Är det någon som gjort en åtgärd som medfört att problemen med svårstartad v50 motor försvunnit och i sådant fall vilken?
av Henrik2
Om jag skulle tippa så tycker jag att det verkar som om man har fel luft/bränsle blandning. Vad jag vill minnas från mopedtiden så var motorn nästintill omöjlig att starta med choke om motorn var varm samt utan choke vid väldigt kall motor. Fick man igång den så gick den mycket dåligt. Vet dock ej hur detta fungerar på en V50 bensin än mindre på en disel, om disel har motsvarighet till choke. Kan dock tänka mig att det finns någon tempgivare som kanske kan bli lurad av motorvärmare, och kanske andra saker (felar ibland), vilket leder till fel bränsle/luft blandning. Jag har dock ej sett någon spekulera i detta så detta kanske är långsökt.
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]