Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#474639
CalleV70 skrev:
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Det beror helt på hur mycket man plockar ut. Ta t.ex nya D5 (205hk) och 420Nm som får 245hk/520Nm hos BSR. Det är givetvis inte nyttigt för drivlinan då den inte är gjord för 520Nm.
Det handlar väl om slitage och sannolikhet för ras antar jag.
Standard dimmentionerar man väl tex för att det ska hålla tex 40.000 mil, och att man tillåter att 5% rasar innan detta.
Drar man upp momentet/effekten får man ju acceptera att det siffrorna ändras, tex till att 10% rasar innan 30.000 mil osv......
Varför då?? Polestar ger 225 hk, 460 nm. Och tvivlar på att det finns en kalkylerad livslängdsreducering??
Vidare vet jag inte att 5 % av alla volvo rasar efter 40000 mil!!
Det beror nog hur man kör och sköter bilen. Nu har jag inte trimmat, men har man det, så är det inte många timmar man kör 100 % vad motorn klarar. En trimmad bil kanske belastas mindre vid normalkörning?
(Men min nuvarande D5 är väl en trimmad variant på min förra, 163 till 185 hk?)
Självklart gör man dessa kalkyler, du kan inte räkna på en bil (din bil tex), när man konstruerar en bil så väljer man ju kvalite och hållbarhet på allt från växellåda till hjullager, du måste räkna över flera tusen exemplar.

Om du belastar/trimmar sakerna hårdare kommer självklart några ytterligare enheter i den stora massan fallera.

5% var ju bara ett exempel, det enda man kan säga är att det kommer öka om du trimmar. Allt ifrån motor, koppling, växellåda, drivlina, bromsar osv slits ju mer av högre effekt.
#474789
supersonic skrev:Det är en "ny" motor, inget trim 163-185. D5 205 är "ännu" mera ny motor CalleV70.
:wink:
Nu är jag givetvis ute på tunn is?? En ny motor?
Min -08 D5 är som den förra 2,5 liter ( -04 diesel på 163 hk)? Så klart lite nytt, men jag trodde det var samma "basmotor".? Att man bara trimmat den lite från Skövde. Men jag kanske har helt fel?
Sedan förstår jag att dagens D3 och D5 är ganska olika mot mina tidigare ( mer än frånvaron av oljesticka tror jag).
:mrgreen:
#475132
För att återgå lite till ursprungsfrågan...

Har två kompisar som råkat ut för haveri efter chippning. Nu säger jag inte att det beror på chippet. Det vet jag inte, men det kan ju göra det.

En hade en Saab 9-3 viggen årsmodell 99 där när han gasade lite extra ena kolven sprack har jag för mig.
En annan en Saab 9-3 med V6a lite nyare typ 06 nånting där växellådan havererade. Han fick ny växellåda på maskinskadeförsäkring. Har för mig det skulle kostat 70 000kr om han inte haft försäkringen.

Nu var det ju iof Saabar så det kanske inte är så relevant. :wink:
#475264
supersonic skrev:Det är lite mer invecklat än vad du verkar tro Calle :wink:
men är det en ny motor? jag trodde åsso det var samma basmotor, dvs samma topp, vevhus etc. men gjuter väl inte en ny 2,5 liters när man har en? Så förklara även för mig om det är en ny motor (och komplicerat är ok) :mrgreen:
#475442
Jaha, några större skillnader (Både D5 163 och D5 185 har block och topp i Alu)...here we go: Turbon (nyare generation) i 185 hk/400nm D5 har större kompressorhjul, laddtrycket styrs elektroniskt vilket ger snabb och exakt reglering.

2) Insprutningssystemet i D5 generation 2 (185) har sju injektorer i stället för fem vilket ger effektivare förbränning.

3) Kompressionen är lägre vilket ger lägre emissioner.

4) Motorstyrningsystemet, från Bosch, har större kapacitet och fler sensorer.

5) Samt ändrade kanaler i toppen...

6) Bättre luft och avgasflöden samt partikelfilter.

7) Bättre luftrotation i förbränningsrummet, tror det kallas swirl eller swirl flaps, den är i alla fall utan steg och helt variabel.

Finns mer att skriva men kommer inte på nått just nu!
#475488
Är det ingen som läst tråden som har några erfarenheter om bilar som "effektoptimerats" alltså D5, 2,4d, 2,0D eller 2,5FT
manuella eller aut som råkat ut för haveri på drivlinan som kan härledas till att bilen är optimerad.
Om vi nu utgår från den enkla optimeringen som kommer från, Polestar, RICA eller BSR.
Kan vi ta död på myten att dessa optimeringar försämrar livsländen på drivlinan !?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]