- ons 08 dec 2010, 23:11
Om du belastar/trimmar sakerna hårdare kommer självklart några ytterligare enheter i den stora massan fallera.
5% var ju bara ett exempel, det enda man kan säga är att det kommer öka om du trimmar. Allt ifrån motor, koppling, växellåda, drivlina, bromsar osv slits ju mer av högre effekt.
CalleV70 skrev:Självklart gör man dessa kalkyler, du kan inte räkna på en bil (din bil tex), när man konstruerar en bil så väljer man ju kvalite och hållbarhet på allt från växellåda till hjullager, du måste räkna över flera tusen exemplar.VolvoB20 skrev:Varför då?? Polestar ger 225 hk, 460 nm. Och tvivlar på att det finns en kalkylerad livslängdsreducering??XC90_Executive skrev:Det beror helt på hur mycket man plockar ut. Ta t.ex nya D5 (205hk) och 420Nm som får 245hk/520Nm hos BSR. Det är givetvis inte nyttigt för drivlinan då den inte är gjord för 520Nm.Det handlar väl om slitage och sannolikhet för ras antar jag.
Standard dimmentionerar man väl tex för att det ska hålla tex 40.000 mil, och att man tillåter att 5% rasar innan detta.
Drar man upp momentet/effekten får man ju acceptera att det siffrorna ändras, tex till att 10% rasar innan 30.000 mil osv......
Vidare vet jag inte att 5 % av alla volvo rasar efter 40000 mil!!
Det beror nog hur man kör och sköter bilen. Nu har jag inte trimmat, men har man det, så är det inte många timmar man kör 100 % vad motorn klarar. En trimmad bil kanske belastas mindre vid normalkörning?
(Men min nuvarande D5 är väl en trimmad variant på min förra, 163 till 185 hk?)
Om du belastar/trimmar sakerna hårdare kommer självklart några ytterligare enheter i den stora massan fallera.
5% var ju bara ett exempel, det enda man kan säga är att det kommer öka om du trimmar. Allt ifrån motor, koppling, växellåda, drivlina, bromsar osv slits ju mer av högre effekt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.