Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
Någon som vet om det finns någon V60 (eller S60) T4 Powershift som demo bil någonstans i Stockholm med omnejd (tex Uppsala, Västerås .. ) ?:-/ Jag har frågat på ett antal ställen utan framgång, och jag vet att den nyss börjat tillverkas.

Jag letar miljöklassad bil med automatlåda och funderar på att vänta in T4F, men hade velat köra en T4 Powershift för att få en uppfattning om denna är värd att vänta på. ??:-/

Alternativen är ju inte många, nya Passat som inte finns att köra ännu och som är trist som alltid i inredningen eller 9-5 Biopower som har sina fördelar, men.... :roll:

Skulle jag köpa privat så hade det blivit D3 Geartronic, men nu ska det vara miljöklassad bil.

Brittiska tidningar verkar ha fått just en V60 T4 Powershift att testa och i denna YouTube rullar det en Svensk reggad:

Tyvärr verkar alla vara överens om att Powershift lådan inte är så bra... :-(O)
Användarvisningsbild
av crumpets
Volvo är ju den enda tillverkare jag sett som faktiskt lyckats få upp bränsleförbrukning och få ner acceleration med en dubbelkopplingslåda. Det ger väl tyvärr en hint om hur bra byggd den är...
Användarvisningsbild
av FWH
Ja, ingen tvekan om att den inte är optimal, men känns som att man måste provköra för att förstå om man kan leva med denna eller inte...
av oskobe
FWH skrev:Ja, ingen tvekan om att den inte är optimal, men känns som att man måste provköra för att förstå om man kan leva med denna eller inte...
Jag har provat 2,0T Powershift innan jag köpte T5 Powershift. Den kändes iallafall mycket bättre än D5 och D3s låda.
Användarvisningsbild
av FWH
Så man kanske kan hitta en 2,0T eller T5 med Powershift låda att prova... då får man ju iallafall känna på lådan, tänkte inte på det... :oops:

Någon som vet var en sådan finns?
av oskobe
FWH skrev:Så man kanske kan hitta en 2,0T eller T5 med Powershift låda att prova... då får man ju iallafall känna på lådan, tänkte inte på det... :oops:

Någon som vet var en sådan finns?

Bilia har i haga norra. Bra bil i Upplands-väsby har, men ring och kolla först.
av mikebike
Bränsleförbrukning (Blandad)
Sexväxlad Powershift växellåda 7.6 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 6.7 l/100km

Acceleration (0-100)
Sexväxlad Powershift växellåda 9.2 s
Sexväxlad manuell växellåda 8.5 s

13% törstigare och 8% slöare? :shock:

T.o.m. på landsväg är Powershift törstigare!
Bränsleförbrukning (Landsväg)
Sexväxlad Powershift växellåda 6.1 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 5.6 l/100km
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är siffrorna mikebike klistrar in som jag sett. Värre än vissa traditionella automater och i särklass de sämsta dubbelkopplingslådesiffror jag sett nånsin.
Är du säker på att du läst rätt, fjolnir?
Användarvisningsbild
av FWH
De 13% törstigare påstås (åtminstone delvis) bero på att den manuella lådan har start / stopp teknik vilket hjälper vid EU-test-cykel.

Men prestanda förlusten finns det inga ursäkter för.

Ford..... :roll:

Tråkigt då en V60 T4F automat hade kunnat vara en trevlig miljöbil med hyfsad bränsle förbrukning.

Laddar ner MCA-filen och kör den. Då f&[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]