Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CiA
Letar begagnat lastgaller och hundgrindar till vår nyinköppta V70 -00 och undrar nu om det stämmer att 855 och V70 kan ha samma galler och grindar?

Testar att slänga ut en fråga till:
http://www.jeppe.com nämns både säkerhetsgaller och lastgaller - säkerhetsgallret är några hundralappar dyrare och rekommenderas vid lastvikt över 40 kg. Vet ni ifall denna skillnad är specifikt för Jeppes galler, eller finns det en skillnad även på Volvo original?!
Användarvisningsbild
av js1
855 och V70 97-00 har samma baklucka/bagageutrymme så det är samma grindar.

På fråga 2 svarar jag "Vet inte" har dock aldrig hört talas om att det skulle finnas olika men jag vet inte säkert.

Vad beträffar gallret över baksätet skulle jag nog satsa på ett original. Det är synnerligen väl infäst med kraftiga infästningar i taket och lätt uppfällbart vid behov. Jeppes galler ser
lite mer hembyggda ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Värt att notera är att original lastnät som finns i ryggstödet och volvos egna lastgaller är typade för samma vikt. Man behöver alltså inte köpa sig ett dyrt galler om man har nätet redan.
Användarvisningsbild
av js1
Hilmer skrev: Man behöver alltså inte köpa sig ett dyrt galler om man har nätet redan.
Jo, om man vill montera det längsgående gallret för att avdela bagageutrymmet i två halvor, en för hunden och en för packning t ex.
Användarvisningsbild
av Hilmer
js1 skrev:
Hilmer skrev: Man behöver alltså inte köpa sig ett dyrt galler om man har nätet redan.
Jo, om man vill montera det längsgående gallret för att avdela bagageutrymmet i två halvor, en för hunden och en för packning t ex.
Med tanke på att detta galler kostar runt 2000:- så går det med all säkerhet att lösa på annat sätt ;)
Vad jag vet så spänner man mellanväggen i lastgallret i det översta röret, borde man inte kunna göra nåt liknande när man har nätet eftersom röret återfinns även här, eller det sitter inte på exakt samma avstånd? :?:
Jag har ju byggt eget i våra bilar, så jag har lite dålig koll på hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av js1
Hilmer skrev:Med tanke på att detta galler kostar runt 2000:- så går det med all säkerhet att lösa på annat sätt ;)
Vad jag vet så spänner man mellanväggen i lastgallret i det översta röret, borde man inte kunna göra nåt liknande när man har nätet eftersom röret återfinns även här, eller det sitter inte på exakt samma avstånd? :?:
Jag har ju byggt eget i våra bilar, så jag har lite dålig koll på hur det ser ut.
Det gör det säkert. Har man kunskap och möjlighet kan man bygga det mesta.

Tidiga mellanväggar hade bara fäste för de övre röret. Senare modeller har dubbla fästen för att de inte ska kantra. Sen har jag för mig att stången för nätet är tunnare och sviktar för mycket.
Personligen fördrar jag mellanvägg och halvgrind framför bur. Visst är buren säkrare men man låser upp bilen. Grinden och mellanväggen plockar man bort på nån minut på IKEAS
parkering när man behöver baxa in stora grejor. På semestern parallellflyttar man gallret så hunden få 1/3 och packningen 2/3 av utrymmet.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/galler.jpg

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]