Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Detta är en ganska kul diskussion, man väljer panoramaglastak för att släppa in ljus, sedan så väljer man mörktonade sidorutor för att stänga ut solljus och värme....jag får inte ihop detta riktigt...
Är det skillnad på det ljuset som kommer genom sidorutorna och det som kommer genom taket ?
För när solen bränner på så är det inte kul med glastak då drar man för "solskyddet", när det är mörkt så kan man vara utan glastak.... :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Detta är en ganska kul diskussion, man väljer panoramaglastak för att släppa in ljus, sedan så väljer man mörktonade sidorutor för att stänga ut solljus och värme....jag får inte ihop detta riktigt...
Är det skillnad på det ljuset som kommer genom sidorutorna och det som kommer genom taket ?
För när solen bränner på så är det inte kul med glastak då drar man för "solskyddet", när det är mörkt så kan man vara utan glastak.... :???:
Antar att det inte är ett problem. Alla bilar jag kört med glastakluckor har haft ett svart insynskydd/solskydd som man bara trycker på en knapp så drar en elmotor för detta över glastakluckan.

Jag utgår från att samma funktion självklart finns med om man väljer panoramaglastak. Annars måste det ju suga svårt med glastak.
Självklart är det ett eldrivet solskydd, men jag har aldrig dragit för det. Panoramataket är lite tonat också, så jag störs inte av solen. Inte som jag har tänkt på iallafall. Men jag är van vid att köra cab också å andra sidan! :wink:
Användarvisningsbild
av petkas
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Detta är en ganska kul diskussion, man väljer panoramaglastak för att släppa in ljus, sedan så väljer man mörktonade sidorutor för att stänga ut solljus och värme....jag får inte ihop detta riktigt...
Antar att det inte är ett problem. Alla bilar jag kört med glastakluckor har haft ett svart insynskydd/solskydd som man bara trycker på en knapp så drar en elmotor för detta över glastakluckan.

Jag utgår från att samma funktion självklart finns med om man väljer panoramaglastak. Annars måste det ju suga svårt med glastak.
där har du faktiskt rätt i :o
av Steff 99
Då kan vi konstatera att det bästa med glastak är att det har ett elektriskt solskydd som täcker för så att ljuset inte kommer in.
Då kan jag lugnt luta mej tillbaka och konstatera att mitt tak utan lucka behöver inte ett elektriskt styrt solskydd....
Jag vill ha svart innertak istället...... :evil:
Användarvisningsbild
av crumpets
Det kan vi väl inte alls konstatera? Det är ju en helt annan typ av ljusinsläpp uppifrån än från sidorna. Glastaklucka t.ex. gör ju att bilen känns enormt mycket rymligare och luftigare tycker jag(ja, jag vet att taket kan bli lägre men jag är inte längre än 1,80 så det är skitsamma för mig), panoramaglastak måste ju vara det upphöjt med sig självt.
Sedan att de få gånger det är irriterande med jättestark sol osv är möjligt att dra för ett solskydd innebär ju knappast att det är den stora poängen med det. Bara att det är bra i 90% av fallen och sedan även bra de gånger man inte vill ha det genomskinligt.
av Lövet
Panoramatak är fantastiskt och ger en helt annan känsla i bilen, mycket luftigare. Skulle jag begagnat välja mellan en som har det och en utan skulle jag utan tvekan välja den som har.
av Steff 99
Det är väl tur att många tycker olika , annars hade det inte funnits en massa options att välja mellan.
Sedan måste vi också tänka på alla stackare som köper begagnade bilar så de kan välja på lite olika utrustade bilar som vi har tröttnat på :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en s[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]