Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wulfen, låter kanon att du hör möjlighet imorrn redan att testa med en bättre beg. LMM. Jag är väldigt intresserad av vad du får för resultat så hör gärna av dig här i tråden! :)
Du ska inte underskatta X40 ;) Finns något som kallas "Limp Home" läge som bilen övergår till ifall t ex en givare pajjar så man slipper bli stående vid vägkanten. Får ECU:n in signaler helt uppåt skogen från givaren så ställer den istället in ett eget "fast värde" så bilen blir körduglig men inte mkt mer :P
masse1001 skrev:Wulfen. Jag är oxå intresserad av resultatet. Så skriv gärna här hur det gick med bytet av LMM.

Tack på förhand

var till skroten och fick tag i en bättre beg lmm, fick ta brosans då min bil inte starta(dåligt batteri), men testa byta den samt ny laddat batteri, men tyvärr samma symtom, bilen startar precis ,gick allmänt dåligt,

ja inte kunde komma någonstans trots fullgas på 1an :???: bilen varva bara upp till 1000, men när bilen vart varm så börja bilen själv varva så fick slå av den i 10 min sen gick den precis som vanligt :???: dock så börja lambasonds lampan lysa, bilen dör om man rycker ur kabel till LMM.
Wulfen skrev:nu startar inte bilen alls, köpte nytt batteri men den går bara runt låter inte som den ens vill starta och låter inget från bränslepumpen innan ja starta bilen heller så fundera på om det kan vara den ?
Har du kollat intercooler slangen ifall den suger ihop sig?
unox skrev:
Wulfen skrev:nu startar inte bilen alls, köpte nytt batteri men den går bara runt låter inte som den ens vill starta och låter inget från bränslepumpen innan ja starta bilen heller så fundera på om det kan vara den ?
Har du kollat intercooler slangen ifall den suger ihop sig?

Nej har inte kollat det,ställde in bilen i garaget och laddar upp nya batteriet får kolla ic slangen idag :)
Och efter igår fick jag fler nya erfarenheter kring V40'in... Då bilen började hacka vid vanlig körning i stan och DSA lampan lös konstant (Ur funktion). Jag valde att stanna bilen vid närmsta ficka och stänga av motorn, lät den stå någon minut för att sen starta igen och då är allt som vanligt igen. DSA fungerar och motorn går så jämnt som den brukar!

Dom här satans tillfälliga felen börjar gå mig på nerverna nu, man har ju inte en chans att luska ut vart problemet sitter när problemet kommer och går som det själv vill! Nu är jag bra nära på att öppna plånboken och köpa en V70 eller VW Passat till familjen istället :-(O)
metalHJ skrev:Och efter igår fick jag fler nya erfarenheter kring V40'in... Då bilen började hacka vid vanlig körning i stan och DSA lampan lös konstant (Ur funktion). Jag valde att stanna bilen vid närmsta ficka och stänga av motorn, lät den stå någon minut för att sen starta igen och då är allt som vanligt igen. DSA fungerar och motorn går så jämnt som den brukar!

Dom här satans tillfälliga felen börjar gå mig på nerverna nu, man har ju inte en chans att luska ut vart problemet sitter när problemet kommer och går som det själv vill! Nu är jag bra nära på att öppna plånboken och köpa en V70 eller VW Passat till familjen istället :-(O)
Håller med, men fick igång min bil idag , efter den stått i garage i 24 h och haft i lite k-sprit i tanken, och har inte haft problemet än så länge , men får ha bilen i garaget hela vintern och köpa ett vinterbil att köra ist, vill inte riskera att bli stående nu i vintern utan bil.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]