Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
Hej... har en liten fundering om motorfläkten... hur ofta ska fläkten gå när motorn är varm.. motorn visar bra temp men jag har aldrig hört o sett att fläkten snurrat, även när jag haft den gåendes på tomgång då det varit varmt ute.. kan det vara relät som är trasigt eller? finns det nå sätt att brygga fläkten o se att den snurrar och finns det även nå sätt att prova relärna så att de funkar som de ska?
Användarvisningsbild
av calle_g
Har du AC? I så fall ska fläkten starta nästan omgående när du stannar om den är på och det är varmt ute. Om du å andra sidan inte har AC så tror jag du kan stå ganska länge innan det blir tillräckligt varmt för att den ska starta, så har det varit på min när AC:n varit paj i alla fall.
Användarvisningsbild
av 232Divers
jo jag har ecc i bilen men den kyler inte..... vad är det som reglerar fläkten... finns det nån sätt att titta att den är hel både motorn i fläkten o relät?
av axsater
Tag loss kontakten på relät och lägg på spänning på en av kablarna som går till fläkten, då borde den gå igång. Alltså gå förbi relät.

Hur man kollar reläts funktion är jag osäker på.
En pluskabel in och två ut till fläkten. Två kablar i mitten( y och y-v) kommer ifrån styrenheten.

Hur gör man för att testa??

Någon som vet??
Jonas
Senast redigerad av 1 axsater, redigerad totalt 0 gånger.
av erikeriksson
Hej, har kört min gamla 850 -92 med automat och ac i 10 år och fläkten har ALDRIG startat.

Har inte haft problem med hög motortemp och ac fungerar.

Provade fläkten med kablar direkt från batteriet en gång och den fungerade, vet dock inte om givare, relä mm fungerar.

Har dock inte brytt mig då det inte varit något problem.
av axsater
Är du säker på att fläkten inte går?
På min 96-a ska fläkten alltid gå (om det är varmare än ca 5grader ute) när man kör saktare än 65km/h och ac är på. Detta för att kyla kondensorn.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av 232Divers
hej.. jag har hört om att fläkten ska gå hela tiden under 65 km/h jag provade brygga fläkten o den snurrade.. det kan kanske vara tt min ac är trasig.. måste lämna in på verkstan o kolla felkoderna.. den kyler inte.. kanske det kan ha o göra med att fläkten icke snurrar.. motorn går då inte varmt iaf.
av erikeriksson
Hej igen, jag har då aldrig märkt att fläkten gått och jag är inte helt ointresserad av motorer, om man så säger, men ska kolla extra noga en varm dag efter en längre körning och motorn igång, avlägger rapport senare, hinner inte göra det inom de närmaste dagarna, har flera bilar att "hålla igång".
av axsater
Om man startar bilen( spelar ingen roll om motorn är kall eller varm, bara det inte är kallt ute) så startar kompressorn efter bara några sekunder,
sen tar det ytterliggare några sekunder så är kondensorn varm och då startar kylarfläkten för att kyla denna.
Allt tar mindre än 10 sekunder.

Det är lika på min 855-96 och min V70-00.

Kompressorn styrs av lågtrycksgivaren/motorstyrenhet
Fläkten av högtrycksgivare/motorstyrenhet
( 855-96 )

Kylarfläkten startar självklart också om kylarvattnet blir för varmt, men det är en annan historia.

232Divers Hur går kompressorn, slår den till och från hela tiden så är det
möjligt att du har för lite köldmedium i systemet.
Går den inte på alls kan du brygga kontakten vid lågtrycksgivaren för att testa den, finns en bra bild på kontakten i en annan sträng: AC/Kylarfläkt.

Jonas
Användarvisningsbild
av 232Divers
Jag vet inte om kompressorn går igång eller så.. men den kyler inte alls...
när jag sätter på ac:n så hör jag bara att det klickar till efter ett par sekunder.. blir att lämna in den på felsökning.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]