Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Enligt min personliga åsikt är det skitböcker. Men så kräver jag mer av en handbok än några sammandragna blad. Min *hemmagjorda* informationsbok till 850 är på 2600sidor ifrån ett dussin böcker. Den innehåller ändå inte allt som jag vill veta. Vitsen är att en haynes duger utmärkt till den som skruvar lite då och då. Den som gör mer avancerade jobb måste ha en mer avancerad bok. Den som vill kunna mer om systemen på djupare nivå kan inte överhuvudtaget ha en bok utan måste ha en till varje system han vill veta mera om.
När haynes tar upp låt säga 2 sidor om insprutningen totalt så är varje orginalhandbok på varje system drygt 200 sidor.
Bara SRS system i en vanlig 850 92 upptar 90 sidor trots sin enkelhet. Kan tyckas meningslöst, men vill man veta hur systemet är uttänkt och hur det enklast felsöks så måste man ha den djupare informationen. Till skillnad från vad många tror så gör förståelsen för en konstruktion det mycket lättare att felsöka och se paralleller i problematik. Sen krävs naturligtvis ännu mer och annan information för att göra så att man skruvar rätt, med den teoretiska informationen man fått genom alla dessa böcker. Menar teori i all ära, kan man inte omsätta den i praktik är den relativt värdelös.
av *pettson*
runqen skrev:lugn grabbar, jag bara frågade om ngn hade en digital Haynsbok till V70 :)
Och det har du fått svar på: köp dej en istället, scanna in den själv om du har större nytta i digitalformat. Kanske har du en ipad du vill ha med dej när du skruvar?
Det andra svaret var ägnat åt den andra frågeställaren, mej veterligen föreligger ingen hets mellan oss?
av PTV
1. Ehh, ärret ...
:D
Senast redigerad av 2 PTV, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Ehh? Tror inte att det är ok att länka dit..? Möjligtvis att skriva, sök på ***** på världens största tracker... Ehh nr 2. Killen har en -98.
av runqen
fick idag vadis, där verkar det finnas lite godis till dom flesta. Ska byta packboxen imellan motor och låda och ville ha lite info, men har nog kommit fram till att läja bort jobbet åt en kompis som har billyft. det blir lite trångt annars. Grejen är att det verkar komma ut olja lite varstans, så kanske ska göra rent vevhusventen först (igen) för att säkerhetsställa att det inte är den som är igensatt igen.
av SC805
Finns det överhuvudtaget NÅGRA Haynes-böcker i PDF-format ?
Haynes har väl förstått att om de skulle göra sitt material tillgängligt i PDF så skulle det spridas hej-vilt och deras försäljning av "riktiga" böcker skulle vara lika med noll. Eller så hade de bara "tur" och missade digitaliseringen och nu efterhand kan de vara glada åt det eftersom folk måste betala för deras böcker.

Håller med om att de är långt ifrån "bibeln"... har en till min V70 -99 som innehåller en hel del som inte alls stämmer överens med verkligheten :| Vad jag har förstått så ger de bara ut EN upplaga som inte revideras efterhand som tillverkaren gör ändringar i sin fordonsmodell. Så boken om V70 kanske stämmer bra överens med 97:orna ?!
Det vore trevligt om de hade uppdateringar (enstaka sidor alltså) i PDF-format till befintliga böcker i sådana lägen som man kunde få ladda ner åtminstone... som en extra service till alla betalande kunder.

Oh well... precis som alla andra företag så bryr de sig bara om våra pengar... tro inget annat !

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]