Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det hör hemma i en annan tråd, men Volvo är grundat i Sverige, fabrik i Uddevalla och Torslanda (där även HK ligger). En fabrik i Gent och sen finns det "monteringsfabriker" i andra länder, bland annat kina (bara för kinesiska marknaden).

Behöver inte fördjupas mer i detta här.
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Nej, Kina är inte Volvos hemmamarknad, utan Sverige.

Skulle du skriva att Jaguar och Land Rovers hemmamarknad är Indien också?
Kinerserna äger ett bilföretag som heter Volvo och som än så länge har två fabriker (rätta mig om jag har fel här), en i Sverige och en i Belgien. Vad är det egentligen som gör det Svenskt?

Land Rover är väl ett bra exempel på ett "sönder sålt" företag. Jag vet faktiskt inte vad jag förknippar som hemmamarknad för Land Rover längre.
Ja inte blev det en Kinesisk produkt bara för att dom köpte det. Kina kan fortfarande inte på egen hand tillverka nått med kvalitet. Det kommer garanterat i snar framtid men idag så är det produkter från andra länder som tillverkas i Kina. Själva ägandet blir ju mer och mer irrelevant nu för tiden med dagens globala ekonomi.

Volvo utvecklas i Sverige, de flesta underleverantörer finns här, de flesta bilarna byggs här, huvudkontoret finns här. Då måste det väll kunna anses att det är Svenskt eller ?:-/
av bilgalen
MagnusVäxjö skrev:Volvo utvecklas i Sverige, de flesta underleverantörer finns här, de flesta bilarna byggs här, huvudkontoret finns här. Då måste det väll kunna anses att det är Svenskt eller ?:-/
Jag skulle rent generellt vilja påstå att, det beror på. Det är ju alltid ledning och ägare som fattar beslut i ett företag om vilken riktning det ska ta för framtiden. Sen kan det ju variera från företag till företag hur mycket ledning/ägare delegerar beslutande om tex framtida produkter. Hurvida Volvo personbilar i Sverige fortfarande har all beslutanderätt om framtida produkter eller ej är inte jag rätt person att svara på. Men det är nog ingen vild gissning att det inflytandet kommer att minska år för år.
av Steff 99
Vad jag hört så finns det planer på att börsnotera Volvo personvagnar i Sverige, om det blir verklighet då kan det bli en annan ägarbild och styrelsesammansättning , men självklart majoritetsägaren har flest röster i en styrelse.
av *pettson*
Skulle jag köpa en ny bil idag så skulle jag köpa en Subaru Forrester. 4 hjulsdrift som inte strular och som inte har nåt servicebehov, teknik i övrigt som inte strular. Hög utrustningsnivå redan från början. Suv för typen av väg och miljö där jag bor. Hade jag varit stadsbo vore legacy ett alternativ istället.
*pettson* skrev:Skulle jag köpa en ny bil idag så skulle jag köpa en Subaru Forrester. 4 hjulsdrift som inte strular och som inte har nåt servicebehov, teknik i övrigt som inte strular. Hög utrustningsnivå redan från början. Suv för typen av väg och miljö där jag bor. Hade jag varit stadsbo vore legacy ett alternativ istället.
Senaste versionen av Forester blev totalt nedsågad av Teknikens världs testlag. Detaljkvaliteten har tydligen blivit väldigt mycket sämre jämfört med tidigare årgångar som varit riktigt bra därvidlag.

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Jag har också sneglat på Subaru många gånger men ingen i utbudet har passat mina behov speciellt bra. Ingen diesel med automat, törstiga, rätt ålderdomliga bensinare. Men okonstlad, permanent 4x4 är helt min grej. Och speciellt förra modellen av Outback var riktigt snygg.
av Steff 99
Subaru Forestern är som att åka i en 245:a fast den har fått AWD, till skillnad av Legacy är en ny modern bil, tyvärr så finns väl inte dieseln med automat ännu.
av *pettson*
Steff 99 skrev:Subaru Forestern är som att åka i en 245:a fast den har fått AWD, till skillnad av Legacy är en ny modern bil, tyvärr så finns väl inte dieseln med automat ännu.
Jag har åkt i forrester 2010 2.0D några hundra mil totalt och jag förstår inte liknelsen alls. Det finns inget som påminner dom emellan ens om jag anstränger mej hårt.
Legacy årsmodell 2005 åkte jag några hundra mil och legacy 2009 några hundra mil och däremellan har inget nyskapande hänt inunder skalet.
av Steff 99
En del tycker att en IKEA soffa är toppen andra väljer en handgjord soffa från möbelsnickaren.
En del ser ingen skillnad på dessa två, andra ser direkt finessen med det som är riktigt bra.
Jag var med en kompis och kikade på Subaru. Han skulle ha en fyrhjulsdriven lite billigare andrabil, kör tyska vrålåk (AMG, M etc) i vanliga fall. Jag blev otroligt besiken måste jag säga. Plasten i samtliga kändes mer som papp och hela bilen luktade inte ny bil utan bara ny plast. Nä usch och fy. Det blev ett kort besök....
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Laddar ner MCA-filen och kör den. Då f&[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]