Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

hade liknade problem vid kallstart idag med min 2.0 t, dock så låg den påtomgång 700varv sen gick det bara varva bilen till 1000 varv vid fullgas fick ha igång bilen runt en halvtimme innan ja kund åka med bilen och då när ja åkte i väg så gick den upp till 3000 varv och stanna där så fick slå av bilen helt i 10 minuter, sen fungerar den klockrent igen, någon som fått ordning på det?
Nja, jag vet inte riktigt om bränslefilterbytet löste hela mitt problem! Delvis har det väl gjort då jag upplever bilen piggare efter bytet... Men MIL lampan har tänts igen, trots att den slocknade en stund efter bytet av bränslefiltret.

Jag har inte upplevt bilen som trög eller "inte varvvillig" efter bytet, men däremot problemet med att tomgången hänger sig har jag märkt. Pressade bilen rätt hårt på en raka, och frikopplade sen för att se hur han skulle bete sig och då låg han på 1500 rpm i tomgång. Fortsatte köra en bit och drog på igen, och gjorde samma procedur igen och då föll tomgången till normalt igen...

Så jag är fortfarande kluven, allt verkar inte vara 100% trots flera felsökningar utan resultat. Det enda problem jag har nu, är en bränd oljelukt i kupén efter varmkörd motor när jag står stilla och tänd MIL lampa. Har rengjort grenröret och downpipen från ev. oljespill, men det tycktes inte lösa problemet. Jag begriper helt enkelt inte vart den satans lukten kommer från. Det luktar inte om jag stänger av bilen direkt när jag stannat, bara när den står på tomgång och bara vid varmkörd motor. Någon med tips och ideér?

Och mitt svar till dig Wulfen: Jag har bara bytt bränslefiltret och försäkrat mig om att spjällhus och tomgångsmotor är felfritt. Och än så länge går den precis som den ska, men har heller inte vart sån sträng kyla efter bytet som det var innan när jag upplevde det som värst. Så jag inväntar en dag med minst -20 ute, för att försäkra mig om problemet är löst eller inte.
okej, det kan ju inte skada att prova byta filtret :) , för hade samma problem förra veckan men då blev inte motorn varm alls pga av trasig termostat, men då gick det köra bilen trost låg varvtal och det släppte helt efter 5 minuter körning , får hoppas det hjälper
På min 2.0T -01 är det bytesintervall på 12.000 mil. Kontrollera bara så att ditt filter inte är bytt nyligen... Å andra sidan är det en rätt liten utgift, så det spelar väl ingen större betydelse i det stora hela. Och motorn mår ju inte sämre av nya filter! Lycka till, och hör gärna av dig om du märker av någon skillnad efter bytet :-)-)
Idag fick vi lite mer kyla, och direkt var problemet tillbaka! Så uppenbarligen löste inte filterbytet problemet...

Idag vid kallstarten efter jobbet, kunde jag varva till 2000 rpm och kom inte upp i mycket mer än 40-50 km/h. Fick stanna på närmsta ficka och låta bilen stå på tomgång, sakta men säkert kunde jag varva bilen mer och mer. Märkte även idag av att tomgången fastnade på 1,500 rpm till och från innan motorn blev varm då tomgången blev normal igen. Han bluddrade även direkt när jag släppt gasen och lät han falla till tomgången, också även detta innan motorn blev varm.

Behöver alla tips och råd jag kan få, blir inte riktigt klok på vad det är som fryser och stryper motorn. Det bör ju vara något som fryser, eftersom att problemet bara uppenbarar sig vid sträng kyla!? Eller kan det vara någon komponent som helt enkelt inte fungerar vid kyla?
Fisch: Jag har tänkt tanken jag också, då dessa brukar kunna packa ihop och ge märkliga felsymptom. Det jag inte riktigt får ihop är att kylan skulle vara boven till att LMM inte skulle fungera som den ska... Märker som sagt inga större konstigheter över -10 grader.

Känns lite halvsurt att köpa en helt ny mätare och det visar sig att det inte var den... Vet du hur man mäter LMM till 2.0T?
Kyla påverkar elektronik mycket negativt, det kan SJ garantera.

Testa att koppla ur den, blir det någon skillnad? Ingen skillad = dålig lmm. Jag vet inte vilken resistans din lmm ska ha om du mäter.

Jag tror din bil sätter sig själv i nödläge, vilket bland annat leder till att din lampa lyser och bilen varvas inte mer än nödvändigt för att röra på sig.
Tackar stort för tips och ska testa LMM när närmsta tillfälle ges! :-)-)

Dock är jag lite skeptisk mot att en V40 skulle vara så innovativ att den har förprogrammerade nödlägen vid motorfel. Men jag ska egentligen inte yttra mig då jag inte vet hur det egentligen ligger till...

Tycker bara att mitt fel yttrar sig så pass okontrollerat, hade det vart ett nödläge som går in borde motorn ha en konstant förutbestämd gång. Oavsett hur varm motorn är, kan jag tycka. :roll:

Shit the same, jag går lös på LMM och ser om jag blir klokare efteråt! :)
jag hade inte problemet imorse trots 8 minus ute men när motorn var varm så börja bilen varva mellan 2500 - 3000 varv fick stanna på sidan av vägen så prova rycka ur lmm, vart ingen skyllnad så antaligen är den helt kass så ska åka till skroten imorn och hämta en som jag får testa , så hoppas på att det är de som är felet ! :)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]