Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej jag har en 745 gle (130hk) som jag va ute och körde med i lördags, efter att jag hade stannat 5min så vägrar den starta, har kollat lite och den får ingen gnissta. jag har bytt tändspole och hallgivare men ändå inget resultat???
kan det va styrboxen som sitter ovanför pedalstället som bara har gett upp och isåfall kan jag ta den från en b230f som jag har liggandes?
tacksam för alla svar och tipps mvh jimmy
kan vara tändmodulen som gjort sitt
det brukar visa sig så bilen funkar
bra man stänger av nästa gång
startar den inte :-(O)
den sitter på innerskärmen
på vänster fram vid luftfilterburken
en platt sak skruvad i innerskärmen
med 2-skruvar och enkabel ansluten
prova o byt den skrapa rent på innerskärmen
där den ligger an mot karossen
sätt lite fett så det inte rostar
den kallas både för tändmodul
och slutsteg kostar inte så mycke

mvh/Roger :D
Du har ett bendix tändsystem så du kan inte ta en b230F box.

Kollat säkringarna?

Då får alltså ingen gnista på något av stiften? Har du kollat om du får gnista på tändspolen genom att sätta dit ett tändstift och tändkabel direkt mot spolen?

Fortfarande ingen gnista så är antingen någon av de resterande komponenterna som du inte bytt defekta, eller så har du kortslutning/ brott någonstans. Tyvärr vet jag inte på rak arm hur man felsöker detta system men ska försöka kolla upp det i manualen jag har. Jag har samma tändsystem i min 240 men det ser annorlunda ut med en rex-spole och svänghjulsgivare istället för hallgivare...
jag har kollat stifften och jag hare kollat det med att sätta ett stifft direkt på spolen men ändå ingen gnissta och jag har kollat säkringarna, jag hörde något om ett tändningsrelä? var sitter det har kollat i min 740 bok men där står bara att det sitter i motorrumet
Kolla först och främst att du har 12 volt vid spolen när du slår till tändning. Ett tips är kontaktstyckena vid hjulhusförstärkningarna båda sidor. "problembilar" som man bytar allt på är ofta korroderade i kablarna här. Boxen vid pedalerna är ytterst ovanligt att den går sönder.

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]