Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Invisible
Hejsan!
Jag är en riktig loser gällandes motorer och har nu stött på ett bekymmer vid försäljning av min 850.
Den har alltid startat och gått bra i min ägo, 23.000mil har den precis passerat.
För tillfället står bilen avställd obesiktad då jag har en annan bil jag brukar.
Skulle då sälja bilen för en billig peng och la ut den på tradera, bilen vart såld men bestämde sig samtidigt för att jävlas med mig och vägrar helt enkelt starta.
Ska ringa killen idag och medela att objektet INTE passar beskrivningen längre...suck!

Laddade batteriet som var nästan tomt,
Fyllde på 5 liter från reservdunk då taknken var nästintill helt tom.
Bilen står inomhus i garage.

Nu startar bilen, för att fungera en kort stund och sen helt sonika tappa varvtal och dö.
Ger jag gaspådrag så hjälper jag bara till att döda den snabbare.
"leker man" med fötterna så kan få man motorn att gå stadigt ett tag för att sen helt enkelt tappa allt och dö.
Vad kan vara fel?
Tips?
svårlagad?
Säljbart ändå?

Är som sagt allt annat än mekaniskt till sinnet, men batteriet lyckades jag i alla fall ladda :-)-)

Snälla rara goa volvoentusiaster, hjälp ett pucko i nöd.
Användarvisningsbild
av taxi
Kolla om den försöker säga dig något genom att kolla felkoder! Har du Haynes så står det där i idiot-punkt-format hur man gör. Annars borde det stå här nånstans också..
av *pettson*
Största felet om man söker stöd på det här sättet är att vi har inte en susning om vad du har för motor, då det förekommer 3 insprutningssystem med sina egenheter så är vi alla ett lika säkert stöd som saidas kollegor.
Jag efterlyser fortfarande ett standardformulär du måste fylla i för att kunna ställa frågor sålänge det handlar om bilen. Ett där några simpla rader ingår. På så sätt finns all grundinformation.
Bilmodell:
Årsmodell:
Modellbeteckning:
Motorbeteckning:

Ett exempel nedan..
Volvo 850
1995
GLT
B5254S

Kan mod/admin försöka göra ett sånt på nåt sätt?

När man fyllt i dessa så kan man ställa sina frågor rakt av i en frågeruta.
av Invisible
Fabrikat: VOLVO 855-512 SE 2,5
Färg: MGRÖN Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1995 Fordonsslagsklass: I

Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2010-12-02
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-10-12
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 8 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1995-02-03
I trafik första gången i utlandet:

Vägmätarställning: 215987

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 2001
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1717
Återbetalning vid avställning, kr:

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Kombi (03)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max: 23
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1540
Totalvikt, kg: 1970
Sänkt totaltvikt, kg:

Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:7
Däckdimension axel 1: 195/60R15
Däckdimension axel 2: 195/60R15
Bandbredd, mm:
Längd, mm: 4850 Bredd, mm: 1770
Höjd, mm:
Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 73
Motoreffekt, kw: 106,0
Effektnorm: EG

Här är lite info om bettan!

Motortyp borde stå i manualen så det kollar jag ikväll om det inte går att läsa ut det ur informationen ovan!
Tack för ert engagemang.
av *pettson*
Invisible skrev:nu har jag kollat vilken motor det är.

B5204s

Tjolahopp!
Genast blev det lite troligen lite tjall.
Bilen du angett är utrustad enligt modellbeteckningen med en 2,5 liters 10 ventilad motor, bilen är reggad med en 144hk vilket stödjer 2,5 liters 10v motor. Där borde allt vara glasklart.
Men motorn du glatt angett i efterhand är en 2.0 liters 20 ventilad motor. Alltså hör den absolut inte till den bilen egentligen och bilen är uppenbarligen inte reggad med den heller.
Dom delar inte insprutningssystem normalt sett mellan 10v och 20v, så jag vet faktiskt fortfarande inte vilket system du har i din bil.
Var fick du sista informationen ifrån?
av Invisible
Så nu vet ni vilken nivå mina mekaniska kunskaper ligger på :oops:

Jag kollade i handboken där satt en liten markering på denna motor så jag chansade på den :roll:

Står i registreringbeviset att det är en 855-512 Se 2,5 säger iofs inget om motorn
motorn bör alltså inte vara den jag uppgav så jag får väl chansa vidare och utesluta denna, eller hur f*n ser jag vilken motor jag har.
Tycker det ser ut som en motor generellt lite slangar metall och ett batteri :lol:

Tack för snabba svar :)
av Invisible
B5252S ska det vara enligt polare, sa dessutom till mig att hade jag skrivit här så kommer han aldrig erkänna att vi känner varann han skriver visst här med. :oops:
av *pettson*
En B5252S är utrustad med mapsensor istället för massmätare. Den är då beroende av en temperaturgivare som sitter på insugningsröret som både då och nu går hädan.
MEN istället för att byta saker till höger och vänster så bör du göra en urläsning av ev felkoder.
Läs ur uttag A2.
Användarvisningsbild
av taxi
Det här var ju helt hysteriskt kul att läsa! :D

Skulle bara säga: Få inte panik om det är många koder, skriv upp dom som eventuellt finns och ta sen bort dom.
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]