Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av madicken65
Hej, Har en v40 T2 -00 som av någon skum anledning dricker vatten,, inga synliga läckage men om man skruvar åt locket till kylaren kokar den.Vi får fylla på vatten nästan varannan dag, Man märker att mest på värmen i bilen (som uteblir) när det är dåligt med vatten.Några Ideer på vad som kan vara fel?//mvh Annika :roll:
av madicken65
juste skrev:Vad visar temperaturmätaren? Ser motoroljan normal ut?
hej tack för svar. normal temp så vida inte vattnet e borta,, oljan e helt normal...//Annika
av madicken65
strix24 skrev:Toppackningen hade jag gissat på. hade samma fenomen på min gamle 740
hej, tack för svar... oljan ok o inget skumt med kylarvatten typ olja i.....//Annika
av dannes40t
Skulle gissa på att du har en del luft i systemet! Prova att lufta kylsystemet, fyll på till max-markeringen i behållaren. Starta bilen och ha locket till behållaren avskruvat. Låt motorn komma upp i temp så vattnet cirkulerar genom kylaren. Lufta därefter på luftningsskruven tills det endast sipprar ut vatten. Gasa gärna ibland så luftfickorna rör på sig.. Och lufta igen osv..
av uffe_hudik
madicken65 skrev:
strix24 skrev:Toppackningen hade jag gissat på. hade samma fenomen på min gamle 740
hej, tack för svar... oljan ok o inget skumt med kylarvatten typ olja i.....//Annika

Allt kan se ok ut förutom att det ser ut att koka.. bubbla kan det göra när motorn trycker ut avgaser genom kylsystemet.. man kan testa avgashalten i kylsystemet hos en verkstad.
av madicken65
[quote="dannes40t"]Skulle gissa på att du har en del luft i systemet! Prova att lufta kylsystemet, fyll på till max-markeringen i behållaren. Starta bilen och ha locket till behållaren avskruvat. Låt motorn komma upp i temp så vattnet cirkulerar genom kylaren. Lufta därefter på luftningsskruven tills det endast sipprar ut vatten. Gasa gärna ibland så luftfickorna rör på sig.. Och lufta igen osv..[/quote
tack..då testar vi det ,tack,,skall bara leta reda på luftnings skruven då...... :???: //Annika
av metalHJ
Jag gissar skarpt på topplocks packningen! Annat alternativ kan vara en spricka i toppen, eller cylinder...

Tror inte på luftfickor då TS verkar köra med bilen dagligen och fyller således på vatten regelbundet. Fickorna brukar försvinna efter att man fyllt på vatten ett par gånger.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]