Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
idag har min växellåda börjat yla och jag inbillar mig att det blir värre och värre :roll: Det följer varvet och släpper jag gasen slutar det och det finns på alla växlar. Eftersom det enbart följer motorvarvet och inte hastigheten så borde det ju vara lådan.

Olja finns i den men den är svart och luktar bränt. Den börjar dessutom bli trögare att vilja växla, kan det ha ett samband med att jag brukar plåga iväg den utan varmkörning och den inte vill växla till 4an förren efter en km?

Det är en 740 GL -88B med B230FS och AW70L tror jag det sitter i den. Det är en AW med lockup iallafall
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Oljan skall vara klarröd (finns dock en gul variant också)samt inte lukta illa. Prova med att byta oljan i växellådan och se om det blir bättre.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av JovEN
Brukar det inte bli ett ylande ljud som följer motorvarven när svänghjulslagret håller på att gå hädan?
Användarvisningsbild
av päpplet
hur som helst har den slutat yla men det kommer nog bli ett oljebyte iallafall så småningom
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Med beskrivet skick på din olja rekommenderas ett snabbt byte.

Mvh GK
av incan
Finns superbra "motgift" för oljud i lådan. Oljebytet hjälpte inte för mig, så jag hällde i en sån här. Fanns en liten artikel om det i Bilsport förra numret tror jag det var.
Användarvisningsbild
av päpplet
nu låter den bara lite illa nån gång ibland men den är väldigt trögväxlad nu när det är kallt, 4an ramlar i efter två km :roll:

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]