Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Susanne67 skrev:Ok, och om den inte "kissar" bränsle så är det något fel på bränsletrycksregulatorn.
Skulle bilen starta med startgas även om det vore detta som var fel? För den ville gå igång med startgas.
Troligtvis är det inte regulatorn som är trasig, utan pumpen (du har bara en pump som sagt) i tanken som är felaktig. Ni kan för att testa sätta 12V på sladden till pumpen i bakluckan för att se om ni får flöde ut från regulatorn.

Kollade den här beskrivningen. Den bilen har två pumpar, men tankpumpen är nästan identisk så beskrivningen fungerar ganska bra på den.

http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
av Susanne67
erikn skrev:
Susanne67 skrev:Ok, och om den inte "kissar" bränsle så är det något fel på bränsletrycksregulatorn.
Skulle bilen starta med startgas även om det vore detta som var fel? För den ville gå igång med startgas.
Troligtvis är det inte regulatorn som är trasig, utan pumpen (du har bara en pump som sagt) i tanken som är felaktig. Ni kan för att testa sätta 12V på sladden till pumpen i bakluckan för att se om ni får flöde ut från regulatorn.

Kollade den här beskrivningen. Den bilen har två pumpar, men tankpumpen är nästan identisk så beskrivningen fungerar ganska bra på den.

http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
Tack, det verkar som ett enklare sätt att kolla regulatorn än att koppla på en slang. :)
av Susanne67
Tyckte det verkade lättast att köra ner en slang i tanken och lyssna efter pumpljud :wink:
Det låter som något jag kan klara av att göra...
Det andra verkar krångligt...

Hur blir det med beninen som finns i bilen? Rinner den ut, eller kan man ha bensin i tanken när man byter?
Dessa slangklämmor, om jag väljer att lämna i bilen för att byta pumpen, har de sådana eller måste jag köpa själv?

Min dotter har några duktiga killar som är duktika amatörmeckare. Kan de klara av att byta pumpen i tanken eller är det för svårt och krångligt att de dem göra det?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att byta tankpump fordrar tålamod för det kan vara lite knepigt men om man som sagt har tålamod och är noggrann så går det även för en som är ovan vid detta jobb.

Mvh GK
av Susanne67
gnestakalle skrev:Att byta tankpump fordrar tålamod för det kan vara lite knepigt men om man som sagt har tålamod och är noggrann så går det även för en som är ovan vid detta jobb.

Mvh GK

Ok, tack!
av Susanne67
rd350 skrev:Har du två pumpar är det ingen 96a....Från 95 (sena 95or) har du pumpen i tanken.
Tydligen var det inte så enkelt.... finns olika. Vet fortfarande inte om jag har en eller 2.. måse lyfta upp bilen och kolla. Det vanliga efter 95 var tydligen 1 men finns de med 2 oxå fick jag till svar på volvo. Olika bränslesystem eller vad det var..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Susanne67 skrev:
Jocke S. skrev:Uppe på insugsröret sitter det ett rör med anslutning till motorns insprutare. Närmast bilens front (på detta rör), hittar ni en liten burk (bränsletrycksregulatorn). På ena sidan av denna sitter en tjock slang med en slangklämma.

För att (på ett säkert sätt) ta reda på om bilen pumpar fram bränsle, kopplar ni bort den tjocka slangen från BTR (bränsletrycksregulatorn) och ansluter en längre bränsleslang där som leder ner i en flaska. Kör på starten i 10 sekunder så ska det "kissa" bensin i flaskan så länge ni kör på starten.
Ok, och om den inte "kissar" bränsle så är det något fel på bränsletrycksregulatorn.
Tolkar detta som att du inte får någon bränsle fram till spridarna. Det är ju en bra början...för det vore ju trist att slänga tusenlappar på en ny huvudbränslepump om felet bara är ett relä för några hundringar...

Nu behöver jag veta vilken motor du har...
Klicka er in på länken: http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1 och skriv in ditt registreringsnummer uppe vid det högra höret.
Nu ska ni kunna se lite info om bilen, bl.a. motorkod.
av Susanne67
Jocke S. skrev:
Susanne67 skrev:
Jocke S. skrev:Uppe på insugsröret sitter det ett rör med anslutning till motorns insprutare. Närmast bilens front (på detta rör), hittar ni en liten burk (bränsletrycksregulatorn). På ena sidan av denna sitter en tjock slang med en slangklämma.

För att (på ett säkert sätt) ta reda på om bilen pumpar fram bränsle, kopplar ni bort den tjocka slangen från BTR (bränsletrycksregulatorn) och ansluter en längre bränsleslang där som leder ner i en flaska. Kör på starten i 10 sekunder så ska det "kissa" bensin i flaskan så länge ni kör på starten.
Ok, och om den inte "kissar" bränsle så är det något fel på bränsletrycksregulatorn.
Tolkar detta som att du inte får någon bränsle fram till spridarna. Det är ju en bra början...för det vore ju trist att slänga tusenlappar på en ny huvudbränslepump om felet bara är ett relä för några hundringar...

Nu behöver jag veta vilken motor du har...
Klicka er in på länken: http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1 och skriv in ditt registreringsnummer uppe vid det högra höret.
Nu ska ni kunna se lite info om bilen, bl.a. motorkod.

:) Jag menade detta som ett konstaterande att jag fattat rätt. Har inte hunnit kolla detta med bränsletrycksregulatorn än.
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]