Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lambdan tror väl att motorn går för magert eftersom det läcker in luft i avgaserna och fettar upp blandningen genom mer soppa?
Jag tror min läcker lite. Det låter framför allt under förarplatsen. Kanske därför jag tycker den drar mer än den borde. Hur mkt högre blir bränsleförbrukningen ungefär?

Blir den orkelös på låga eller höga? För min känns lite trött på låga (blir infrån körd av golf 3 på 90hästar när vi båda startar på 5an).
av *pettson*
Det var ju en jämförelse mellan äpplen och päron som inte sa nånting alls. Inte samma vikt, inte samma vridmomentskurvor, inte samma utväxlingar. Förmodligen inte samma miltal i maskin.
Det är omöjligt att säga exakt hur mycket ett avgasläck gör på effekt eller acelleration. Klart är att bilens avgasmätning för att veta hur mycket bensin du ska få in i maskin blir lidande. Det kostar inte några stora pengar att fixa detta. Köp en flexdel för insvetsning och avgaspackningarna (6st.) Inhandla gärna 4 nya små pinnbultar och 4 muttrar med..
Svetsa in och se glad ut över att det är tätt och fungerar som det ska. Ett tips är att kontrollera övre motorfästet samtidigt. Det är för stora rörelser i detta som brukar knäcka flexarna.
Så efter är jag inte som du vill få det att framstå som. :) Jag vet mycket väl att det är som att jämföra äpplen och päron men på 5ans växel känns den väldigt slö, eller på låga varv totalt sett och nu har det tråkigt nog bara jämförts med småbilar med låg effekt (då jag bara haft sådana till hands).

Ska titta efter exakt var läckan är men bör vara på samma ställe som för den över för jag tror ett motorfäste är trasigt med. Känns som det iaf.

Tur att det finns kunniga personer.
av *pettson*
Nonameswayne skrev:Så efter är jag inte som du vill få det att framstå som. :) Jag vet mycket väl att det är som att jämföra äpplen och päron men på 5ans växel känns den väldigt slö, eller på låga varv totalt sett och nu har det tråkigt nog bara jämförts med småbilar med låg effekt (då jag bara haft sådana till hands).

Ska titta efter exakt var läckan är men bör vara på samma ställe som för den över för jag tror ett motorfäste är trasigt med. Känns som det iaf.

Tanken var inte att få dej att framstå som efter. Det är få som överhuvudtaget brytt sej med att bilar är olika konstruerade, men det gör dom inte till efterblivna.
I övrigt om du nu visste att jämförelsen haltade nåt enormt. Varför ens bemöda sej med att göra den.
Gaska upp dej: Jämfört med en volvo BM810 av 80tals modell så har du en raket som du styr.... Den har en effekt liknande din men hamnar ändå efter trots turboladdning.
*pettson* skrev:
Nonameswayne skrev:Så efter är jag inte som du vill få det att framstå som. :) Jag vet mycket väl att det är som att jämföra äpplen och päron men på 5ans växel känns den väldigt slö, eller på låga varv totalt sett och nu har det tråkigt nog bara jämförts med småbilar med låg effekt (då jag bara haft sådana till hands).

Tanken var inte att få dej att framstå som efter. Det är få som överhuvudtaget brytt sej med att bilar är olika konstruerade, men det gör dom inte till efterblivna.
I övrigt om du nu visste att jämförelsen haltade nåt enormt. Varför ens bemöda sej med att göra den.
Gaska upp dej: Jämfört med en volvo BM810 av 80tals modell så har du en raket som du styr.... Den har en effekt liknande din men hamnar ändå efter trots turboladdning.
Bättre att ha någon jämförelse än ingen och det är ju inte bara en bil jag har testat mot.
Det viktigaste i sammanhanget bör ju vara effekten och vikten på bilen. + Utväxlingen
Golf 3 bör ligga kring 1200 kilo och en effekt på 90hk = 13,33kg per hästkraft
S70 kring 1500 kilo och en effekt på 165hk = 9kg per hästkraft

Ganska stor skillnad eller hur?
Kan utväxlingsskillnaden vara så stor så att jag blir ordentligt dragen av en golf3a? Båda har ju sin högsta vridmomentskurva i den högre varvtalen.

Aja nu är vi offtopic iaf.
Gaska upp mig? Jag förstår inte vad detta har med mig personligen att göra förutom att jag tycker att man bil är lite slö på låga varv och frågar om råd? Nej försök håll dig till Topic du med så ska det gå bra.

Edit* Kan även tillägga att Golfen har rullat över 20000mil och min har gått snart 17000mil.
Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Vad är det för bil? Skiljer ganska mycke[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]