Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå....

Föll för frestelsen att köpa en V40 T4.a -98
Verkade helt ok då jag köpte den med (ganska) nybytt turbo vid ca 19 000mil (har nu gått 20 700mil).
"Alla papper", hjulinställd, ganska nybes, ingen rost, renoverade ok/handbroms osv.....

Nu har jag kört den ca 300 mil och tycker det låter skumt från frontsidan av motorn.....
Lite som en rem som gått av (fast ändå inte)...bästa sättet att beskriva det innan jag hunnit ta en film blir att det låter typ schoo, schoo, schoo, schoo med en jämn frekvens av två såna schoo-ljud i sekunden ungf.

Hoppas ni fattar...... Är det normalt eller skall jag oroa mig?
Ventiler, otätt grenrör, kamrem.....?

Till saken hör att bytesfrekvensen på kamremmen är 12000mil (eller 8 år).
Remmen byttes vid 11600 år 2004.

Tacksam för tips o erfarenheter....
av SHO
Nu har jag varit ute o lyssnat på motorn i garaget, samt filmat lite.
Vet inte om det framkommer så bra på film (ljudet) men det är mer som en gammal ångbåt (för att överdriva lite). Ljudet är inte konstant utan kommer o går lite på tomgång, hörs inget in i kupén vid färd. Bilen gåt bra och inga lampor lyser m.m.

Lägger in filmerna i ordningen första filmen = inget ljud. Således andra filmen med det avvikande motorljudet.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tycker att ljudet (svårt att höra) men det påminner lite om ett lagerkvitter från någonstans. Om du inte har tillgång till ett bilstetoskop så kan du använda en lång mejsel som du placerar mejselspetsen på misstänkta ställen på motorn och skaftändan mot örat, ja det kanske låter skumt, men man kan på detta sätt ganska ofta komma på var ljudet kommer ifrån. Har lokaliserat många svårhittade fel/ljud på detta sätt. Det bekvämaste är ju ändå att använda ett sånt här
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksea ... =stetoskop det för 99:- räcker garanterat för oss vanliga dödliga eller som jag skrev, en lång mejsel funkar också.
Hoppas att detta kan hjälpa dej en bit på vägen.
av SHO
Tack för tipset.....
Jag har en polare med ett sånt stetoskop, skall låna hans och "leka doktor" får vi se.
"Lagerkvitter" är det ngt som kan bli dyrt?
Användarvisningsbild
av vetten
SHO skrev:Tack för tipset.....
Jag har en polare med ett sånt stetoskop, skall låna hans och "leka doktor" får vi se.
"Lagerkvitter" är det ngt som kan bli dyrt?
Det beror ju på vilket lager det ev. är det finns ju en del men några ställen som jag skulle börja kolla på är generator, vattenpump, AC-kompressor, turbo. ja det finns ju några ställen där det sitter lager :mrgreen: kan ju vara nått annat också som låter men det kanske du kan spåra när du är ute och leker doktor.
av SHO
Har varit hos lokala Volvoverkstaden som med 99% säkerhet tror på ventillyftarna!
....tömde (kolsvart) olja o byte filter...langa i 5W-40 o kollade efter 4 dgr = kolsvart. Sen dess står bilen.

I och med att jag bor i norrland numera (08.a eg.) så finns det inte så stort utbud av verkstäder som kan göra inre motortvätt (Engine Flush) så jag vet inte vad det finns för alternativ? Helt klart är det en ganska misskött motor.

Men den funkar dock ok.

Det finns 2 saker jag som (helt ny) V40 ägare undrar över:

Hur tömmer jag kylarsystemet (köpt ny termostat då motorn ligger lite lågt i arbetstemp.)?

Hur luftar jag systemet när jag bytt termostat (det är ju en turbo)....vet att det är ngt med det lilla röda vredet (ingående)....men hur? Skall jag öppna vredet med motorn på o vänta på vattenflöde eller?

/S
av SHO
Nu har jag bytt termostat (o luftat) o vips så steg motortempen från 79 till ca 90-93 grader. Man undrar ju hur länge förre ägare kört så (köpte bilen för ngr veckor sen)?
Hur mkt stryk tar ventiler m.m. av för kall motor?
Jag skall byta olja o filter så får vi se om den låter mindre. Borde kanske byta stift också?

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]