Man får ha splitt ny bil och 47 säkerhetssystem om bilen inte klarar att parera utan dej till 100% och med just 100%ig utgång på läget, så lär man förr eller senare ändå hamna där man inte tänkt. Det finns inga system lanserade i världen för bilbruk som kan ersätta en duktig och alert förare fullt ut. Men det ersätter förare som är rentav dåliga eller på den lägre delen av mediokra. systemet är egentligen till för att man inte ska bli överraskad och tappa kontrollen, för det kan alla förare bli oavsett kunskap. Det är inte tänkt att ersätta föraren.
Om det blev obligatoriskt att köra i halkträning med sitt fordon, oavsett årsmodell, innan fordonet får brukas dagligen så skulle förmodligen 50% av alla olyckor slippa hända. Det spelar ingen roll om bilen körs på grus, asfalt, eller på halka av nåt slag. Grunderna är domsamma. Men hur och i vilken ordning grunderna ska användas är det desto större skillnad på beroende på vilken bil man har.
Min gamla 94 T5 med uppgraderad chassie beter sej garanterat inte likadant som svennes 36000 milare med okänt datum på fjädrar och stötdämpare samt duktigt slö motor på alla underlag. Eftersom effekten och chassiet skiljer kan vi inte heller bete oss likadant när vi jobbar med bilen för att reda ut en situation.
Hasses 4 hjulsdrivna subaru med konstant 4hjulsdrift ska inte behandlas likadant som en AWD 70 serie med visco i halka. Och man rattar inte en SUV oavsett märke likadant som en hyundai athos, men det är nånting bilägare gärna glömmer. Man köper en annan bil, gärna med många system i, man skryter gärna om det till grannen men man har ingen som helst körvana eller några kunskaper om hur just den bilen ska skötas i halka. Det är så fint att ha antisladd med mera och det råder ingen tvekan om att det fungerar till viss del, men sen var det plötsligt när man gick över gränsen, vad gör man då? Kör du en bil med antisladd aktivt som en bil utan detta när det släpper så kommer du och systemet troligen att jobba mot varandra. Du som förare kommer att göra allt ännu värre. Men med rätt utbildning i ryggen så kan du hjälpa systemet att försöka reda ut det. Systemet är känsligare än du på att veta exakt hur du styr, eller på hur dina hjul rullar, men du är duktigare än systemet på att orientera dej, på att planera hur du ska få bilen att gå i en något bättre riktning så systemet kan ta över och göra saken säkrare. Låter lite som en utopi tänker man då, men faktum är att många många dikeskörningar har faktiskt en balettövning på vägen innan det bar av ned i diket, en ytterst liten del vispar till på 2 sekunder rätt ned i diket. 10-15 sekunder är gott om tid om du vet vad du ska göra. Kort om tid om du bara får panik. Naturligtvis kanske sträcka och tid inte räcker till för att undvika dikeskörningen helt, men den kan då räcka till att placera bilen bättre till. Att kanske sätta den på den där plana åkern istället för krondiket 10 meter innan? Att missa betongbrunnen som står illa till i diket? Grejen är att var aktiv ökar chanserna, det minskar dom inte. Det har liksom blivit inne på nåt sätt att tycka att systemen ska ta över så kan du bara åka med. Lyckas inte systemet så var du chanslös ändå. Så var det inte och har aldrig varit så.
Jag har precis samma råd som dom flesta, leta upp en avlyst sträcka, parkering eller nåt. Vadsomhelst där du inte stör nån eller riskerar att skada dej eller andra. Kör sen och börja känn på din bil. Försök inte endast köra med uppställ eller så. Försök ha lite fantasi. Billiga plastkoner som inte skadar bilen finns på ett antal ställen. Har du bil där handbroms kan användas under färd så är det lättare om man är två. Kör och påbörja en svag kurva åt nåt håll. Den som följer med dej sköter handbromsen och låser den nångång överanskande så du får sladd. Du parerar så gott du kan. Gör det i olika farter. När du är duktigare så släpper man inte handbromsen. Notera att den ska vara låst istället, då det är betydligt svårare att hantera bilen när bakhjulen inte har lust att delta, men det går. När du kan reda ut det är du betydligt skickligare än innan. Nu återstår bara att göra det här 5000ggr så att du får in det i ryggmärgen..

Ett tips är att använder man handbromsen så KAN det vara så att man får felkoder. Detta då eftersom inget bromsförsök registreras men att hjulen ändå står stilla i systemet och då ger felvisning. Det är bara att nolla o glömma dom.