Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av henele
Nu är goda råd dyra... är grymt less på att felsöka bilen!

Bilen med en B230FB startar bra när den är kall men efter ca. 10 sekunder sjunker tomgången och det låter som om motorn ska stanna men den håller sig vid liv. Låter och vibrerar precis som om motorn inte går på alla cylindrar.
När sedan motorn blivit någolunda varm är tomgången bättre.
Dessutom luktar avgaserna enormt mycket bensin både vid kall och varm motor. Och bränsle förbrukningen är också därefter.

Har bytt "friskluftsslang", grova plast röret mellan luftmassemätaren och luftspjället, då den gamla var sprucken.
Har bytt tändstift och insugspackning. Tändkablar är nyligen bytt av tidigare ägare. Har haft loss tomgångsmotorn och rengjort samt gett den en omgång med 5-56. Fick inte loss luftspjället så jag har rengjort den så gott jag kunnat. Prövade att spraya startgas runt slangarna kring luftspjället utan resultat.
Har även gjort en funktionskontroll och såväl spridare som tomgångsmotorn låter bra. Inga felkoder finns för tillfället.

Är inte så sugen på att köpa en luftmassemätare för 2500kr för att pröva om min funkar eller ej. Vad tror ni om symptomen på en trasig luftmassemätare. Stämmer dessa med mina symptom?

Grymt tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Mvh Henrik
Senast redigerad av 1 henele, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Felkodssystemet borde ha reagerat på en felaktig lmm så det är inte prio 1... Annars får du en för typ 200kr på en skrot ;)

Jag tror att motorn antingen tänder dåligt ( dock stämmer det lite dåligt med bränsleförbrukningen ), BTR:en är defekt, lambdasonden är defekt ( vilket också borde ha givit felkod ), temperaturgivaren defekt eller en eventuell kallstartventil ( extraspridare som sitter monterad på vissa bilar med b230f motor ) som läcker.

De du kan göra är att skruva ur alla tändstiften och jämföra hur de ser ut. Om de alla ser likadana ut så är cylindrarna i samma skick. Om något/ några avviker så är det fel på dessa cylindrar t.ex. en läckande/ kanske kortsluten spridare eller liknande.

Något att testa i alla fall ;)
av henele
Angående tändstiften så bytte jag alla fyra igår. Samtliga var alldeles svarta av sot och luktar bensin.
I morse tändes "lambdalampan" och felkod 1-1-3 kom upp?
Vet att 1-1-3 är kortslutning av lamdasonden. Hittade en tråd här på forumet om att mäta lambdasonden, tänkte försöka mig på det ikväll. Var dock inte så utförlig beskrivning av själva mätförfarandet så instruktioner motages tacksamt!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Finns ingen konventionell mätningsmetod för lambdasonden, så det du läst är nog ett fulknep. Kan därför inte hjälpa dig med det....

koden 113 behöver inte betyda kortsluten lambdasond, utan ett konstaterande att blandningen är fel annars.
Användarvisningsbild
av lilleman
Har du kollat så btr-en funkar har den kärvat
så trycker bränslepumpen in massor
med brännsle o då får du detta fenomen
min gamla 740 gjorde så som du beskriver

mvh/Roger :)
av henele
Har inte kollat btr:en. Hur kollar man den? VIsst sitter den "uppe på motorn" med en slang till luftspjället och så är det väl returen till tanken på andra sidan?!

Ska hissa upp bilen och kolla trådarna till lambdasonden.
Användarvisningsbild
av andreas88
Yes, den sitter på fuelrailen längst fram med en svart slang i framkant där den får vakuum som i sin tur sitter på insuget och i andra änden retur till tanken
av henele
Hemulen skrev:Visst går det att mäta sonden,vad har du för sond? Tre trådar.en svart och två vita? :)
Hemulen du hade helt rätt i att sonden har en svart och två vita kablar. Tog isär den enpoliga kontakten (svart kabel) och hade där ca. 0,75V mellan kontakten och jord med motorn på tomgång.
I den tvåpoliga kontakten (vita kablar) var det ca. 13,5V dvs.batterispänning.

Finns det något bra sätt att kontrollera btr:en?

Henrik
av Hemulen
Hmmmm... När du mäter sonden ska du låta den svarta signalkabeln sitta kvar,dra tillbaks gummihättan ,mätinstrumentets plus håller du där,lättast att använda en krokodilklämma. Sedan minus på ditt mätinstrument på batteriets minus eller bra gods. Motorn igång och du ska se en ändring av spänningen mellan kanske 0 till 0,9volt,helt enkelt pendla. Ligger spänningen helt still är nog sonden kass. Tror du mätte referensspänningen mot bränsleboxen innan,en grön sladd. Sedan med kontaktstycket loss med dom vita sladdarna som är till förvärmningen kan du Ohm-mäta med motorn av,mäta mot sonden,kall sond ca 3-4Ohm varm ca 14 Ohm.Det där med batterispänning på dom vita sladdarna mätte du nog riktigt. :D

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]