Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Så har förmodligen bensinpumpen på min kära trotjänare gått sönder! En 945 årsmodell 96:a
Den vill som sagt inte starta, men tände till med startgas.
Skulle vilja ha hjälp med några frågor jag har.
Vad jag förstår så sitter det 2 st pumpar, en främre och en bakre.. kan man veta vilken som är trasig eller måste man testa sig fram? Vilken är det oftast som går sönder?
Är det samma pump fram och bak? Eller är någon dyrare än den andra att byta?
Hur ska man veta vilken sort man ska köpa? Kollade på mitt reg nr på Mekonomen och fick fram 2 st en av märket Bosch för ca 1600 kr och en annan för ca 3100 kr... klart man vill köpa den billigare i så fall :???:
Sedan kan man köpa en begagnad pump? Bilen har ju trots allt gått 34000 mil och vill inte lägga ner så mycket pengar på att laga den..
Och slutligen... kan man byta den själv? Har ett par händiga ungdomar med intresse för volvo som kanske kan övertalas att hjälpa mig. Är det en bra idé för att hålla ner kostnaden? Eller är det bättre att åka till en verkstad och betala dyra pengar för att byta?

Hoppas att det är någon därute som kan svara på alla mina frågor. Är så beroende av att min bil tar mig dit jag vill!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Innan du börjar byta delar så rekomenderar jag felsökning... Börja således med att ta reda på om du frå bränsle från bränsletryckregulatorns retur när du kör på starten.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag är lite osäker på om du har en eller två pumpar i din bil. Om du har två pumpar sitter en pump i tanken(förpump) och en pump under bilen(tryckpump) tillsammans med bränslefiltret. Om du har en pump så sitter den i tanken. Det är bäst att kontrollera pumpen först, koppla 12 Volt direkt till pumpen och prova om den då funkar. Om pumpen eller pumparna fungerar vid direktkoppling av 12 Volt så kan en trolig bov vara pumpreläet som sitter bakom askkoppen till vänster, ett vitt avlångt relä. Det är vanligt att det finns s.k. kallödningar i detta relä vilket kan åtgärdas genom att öppna reläet och löda om alla lödningar oavsett hur fina dom än ser ut. Om du har två pumpar så är den viktiga pumpen den som sitter under bilen, det fungerar vanligtvis trots att tankpumpen ej fungerar förutsatt att man aldrig har under kvarts tank men givetvis bör man åtgärda så fort som möjligt.

Mvh GK
av Susanne67
Jocke S. skrev:Innan du börjar byta delar så rekomenderar jag felsökning... Börja således med att ta reda på om du frå bränsle från bränsletryckregulatorns retur när du kör på starten.
Och hur kollar man det.. :???:
av Susanne67
gnestakalle skrev:Jag är lite osäker på om du har en eller två pumpar i din bil. Om du har två pumpar sitter en pump i tanken(förpump) och en pump under bilen(tryckpump) tillsammans med bränslefiltret. Om du har en pump så sitter den i tanken. Det är bäst att kontrollera pumpen först, koppla 12 Volt direkt till pumpen och prova om den då funkar. Om pumpen eller pumparna fungerar vid direktkoppling av 12 Volt så kan en trolig bov vara pumpreläet som sitter bakom askkoppen till vänster, ett vitt avlångt relä. Det är vanligt att det finns s.k. kallödningar i detta relä vilket kan åtgärdas genom att öppna reläet och löda om alla lödningar oavsett hur fina dom än ser ut. Om du har två pumpar så är den viktiga pumpen den som sitter under bilen, det fungerar vanligtvis trots att tankpumpen ej fungerar förutsatt att man aldrig har under kvarts tank men givetvis bör man åtgärda så fort som möjligt.

Mvh GK

Jag bytte bränslerelät för ett år sedan så jag tror inte att det är relät. När det var trasigt så stannade bilen, men gick igång igen efter en liten stund. Jag har 2 pumpar, en under bilen och en bak.
Men det var lite intressant att du sa att bilen brukar gå även om den bakre pumpen är trasig om det finns tillräckligt med bensin i bilen. Hade inte mycket bensin i bilen och när den stannade så gick den nog under en kvarts tank... kanske.... om jag fyller upp bensin i bilen och provar att starta och den inte går igång, kan jag anta att det är den främre pumpen då?
Men är förpumpen och tryckpumen likadana? Eller är det olika fabrikat? Någon som är dyrare än den andra?
Ska be killarna kolla detta med att koppla ett 12 volts batteri på pumpen.
Är imponerad av att ni kan så mycket faktiskt!! Och avundsjuk! Själv är man beroende av hjälp, helt hjälplös själv!
Förpumpen och huvudpumpen är helt olika till konstruktionen. Fabrikat skiljer säkert, beror väl lite på vart man köper också osv.

Som sagt, kolla så det verkligen är pumpen/ pumparna, annars är det styrsystemet som har något litet fel ;)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Uppe på insugsröret sitter det ett rör med anslutning till motorns insprutare. Närmast bilens front (på detta rör), hittar ni en liten burk (bränsletrycksregulatorn). På ena sidan av denna sitter en tjock slang med en slangklämma.

För att (på ett säkert sätt) ta reda på om bilen pumpar fram bränsle, kopplar ni bort den tjocka slangen från BTR (bränsletrycksregulatorn) och ansluter en längre bränsleslang där som leder ner i en flaska. Kör på starten i 10 sekunder så ska det "kissa" bensin i flaskan så länge ni kör på starten.
av Susanne67
Jocke S. skrev:Uppe på insugsröret sitter det ett rör med anslutning till motorns insprutare. Närmast bilens front (på detta rör), hittar ni en liten burk (bränsletrycksregulatorn). På ena sidan av denna sitter en tjock slang med en slangklämma.

För att (på ett säkert sätt) ta reda på om bilen pumpar fram bränsle, kopplar ni bort den tjocka slangen från BTR (bränsletrycksregulatorn) och ansluter en längre bränsleslang där som leder ner i en flaska. Kör på starten i 10 sekunder så ska det "kissa" bensin i flaskan så länge ni kör på starten.
Ok, och om den inte "kissar" bränsle så är det något fel på bränsletrycksregulatorn.
Skulle bilen starta med startgas även om det vore detta som var fel? För den ville gå igång med startgas.
av Gelis
Så länge det finns gnista så startar bilen på startgas, men stannar igen om det saknas bränsle.
Dvs Startar med S-gas bränslerelaterat. Startar ej med S-gas tändningerelaterat.
Sedan finns det undantag från regeln, men till 99 % stämmer ovanstående

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]