Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlssonede
Hejsan!

Jag välkomnar mig själv hit med en ny tråd. Sökte runt lite men hittade inte exakt vad jag sökte.

Jo så här är det att i ett tag så har bilen min dött i tid och otid. Det är främst när jag kör med den och sedan bromsar snabbt inför tex ett rödljus. Känns som om den inte hinner växla ner. Man kan jämföra känslan med att man ger för lite gas med en manuellväxlad bil så den vill ta sig framåt men eftersom jag trycker ner bromsen så dör den ist. Kan också vara om jag ska köra iväg efter att jag har stått stilla på en parkering. Ger jag för lite gas ibland så dör den helt enkelt.

Ett annat fel jag har är att fjärrlåset inte funkerar. För någon månad sen så fungerade varannan gång, sen blev det färre och färre gånger. Jag tänkte att det var batteriet till nycklen så jag köpte mig ett batteri. Här kommer en delfråga. I fjärren satt två stycken cr2016, men jag satte i ett cr2032 och tyckte att det borde vara samma. Stämmer det? Jag kollade plus och minus för att inte få det fel (provade ändå båda hållen) Fungerade iaf inte så jag undrar vad det då kan vara.

Tack på förhand
//Niklas
Jag kan bara svara på ditt tomgångsproblem är jag rädd. En komponent som kan ge dessa symptom är tomgångsventilen eller som man också kallar den, tomgångsmotorn. Rengör denna med lite bromsrengöring som löser sotet, se bara till att det inte kommer in rengöringsvätska i det elektriska.

Mvh GK
Då har jag ju fått ett bra svar på båda mina frågor. Ska genast köpa nya batterier och prova. Och vad gäller tomgången så har jag hört tomgångsmotor tidigare, sökte på det men hittade inget, när man nu säger tomgångsventil så minns jag att jag har sett det. Är det svårt att byta?
Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]