Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Orkar som vanligt inte läsa hela dina inlägg.

Men vil lägga inen tes.
Allt som heter service, eler det som görs i en service ÄR förebyggande åtgärder för att bilen sa gå problemfrit till nästa service.
(man kollar hur mycke som är kvar på bromspelägg tillexempel i förebyggande syfte, så ignet går sönder tills nästa service)

Så vist syslar volvo med förebyggande saker !!! varför skulle man inte göra det?
Men då man kan bilmärket bra, så vet man vad som måste byta o vad som inte måste bytas. man slösar inte med kundens pengar o bytar sakar i föebygande syfte om man vet att delen inte behövar bytas (det är som at byta helt nya bromsklosar för at var säker på att dom ska går till nästa service, trots att dom som satt också hade gått till näste service)

Du har rätt i att många privat ägda äldre långemilare ej dycker upp på meäkesvekstäderna.
Men företaks & statligt ägda bilar gör det! (polis, ambulance, taxi, budbilar & resande säljare) Vilket är en bra mycke större mängd bilar...
Användarvisningsbild
av vetten
Sorry CarMan :mrgreen: Där Dog Du i ditt resonemang :-O)

HeHe :-)-)

PS Jag brukar inte anlita Volvos verkstäder eftersom dom enligt mej inte är att lita på. Däremot anlitar jag ibland en av deras mekar privat och som jag känner och LITAR på DS
Användarvisningsbild
av Nexus
CarMan skrev:Orkar som vanligt inte läsa hela dina inlägg.

...
Kanske just därför detta aldrig leder till något annat än tjaffs fram och tillbaka. ......
Sen skulle jag vilja se siffror på att det är flera statligt/företags bilar på vägarna som är volvo mot privatägda.
Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:
CarMan skrev:Orkar som vanligt inte läsa hela dina inlägg.

...
Kanske just därför detta aldrig leder till något annat än tjaffs fram och tillbaka. ......
Sen skulle jag vilja se siffror på att det är flera statligt/företags bilar på vägarna som är volvo mot privatägda.

Jag har inga siffror om det var det du mena.
det är garanterat mer privat ägda volvo bilar än statliga i vårt land (men de flästa priat ägda bilar når inte 30-40 000 mil !)
Mängden företagsbilar som rullar långt är nog större än statligt ägda.
Användarvisningsbild
av isak
kan inte en företagsägd bil få ett fortsatt liv i privat ägo Car Man? har själv haft många långmilare.
Isak
Användarvisningsbild
av alex960
herregud köp er en jeep cherokee 87-98 så kan ni byta vattenpump 1 gång i månaden,där snackar vi skitkvalite
av Cox
Har en liten fundering som säkert någon av herrarna kan svara på.

1: Vad kostar ett kamremsbyte?
2: vad kostar rembyte samt pumbyte (vid samma tillfäller när man byter remmen.

Naturligtvis inklusive rullar o spännrullar dvs allt som skall bytas vid rembyte i båda alternetiven.

Frågan ställs för att man skall kunna bilda sin egen uppfattning om man skall snåla in på en pump eller inte.
När man har dessa siffror kan jag svara på vad jag skulle göra när det blir dags.

//Cox
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:kan inte en företagsägd bil få ett fortsatt liv i privat ägo Car Man? har själv haft många långmilare.
Isak
Ja självklart hamnar bilarna där till slut, men var har det med statestiken att göra? Om bilen rullar 30-40 000 mil o alltid servas på volvo verksta, där vatten pump inte byts. Så är det väll ointrassant om ilen sen går i privat ägo i yttligare 10 000 mil o kunden väljer at byta vvatten pump en gång ??? (för står som sagt inte hur detta kan väga för eller imot?)
Användarvisningsbild
av CarMan
Cox skrev:Har en liten fundering som säkert någon av herrarna kan svara på.

1: Vad kostar ett kamremsbyte?
2: vad kostar rembyte samt pumbyte (vid samma tillfäller när man byter remmen.

Naturligtvis inklusive rullar o spännrullar dvs allt som skall bytas vid rembyte i båda alternetiven.

Frågan ställs för att man skall kunna bilda sin egen uppfattning om man skall snåla in på en pump eller inte.
När man har dessa siffror kan jag svara på vad jag skulle göra när det blir dags.

//Cox

Tyver har jag inga priser att ge dig (det är ju desutom en motor familj vi pratar om, så priset varierar beroende på mtor & årsmodell!)
Om vi gissar vad det kostar att byta på en V70N 02:a med 140 hk motor. så kan det kosta ca 3000:- & med vatten pump 4500:-
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Ca 3000 för ett byte utan vattenpump och ca 3700 med vatten pump.På en V70N 02:a med 140 hk motor.
En kamremssats utan vattenpump går på ca 1650:- och med vattenpump ca 2050:-.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]