Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
@Sharkbait. Du tycker det rimmar illa att jag köper en ny XC60 (eller den var ny för nu har den passerat 3500 mil på några månader....) men samtidigt inte skräder orden om mina upplevelser. Jag gör gärna som XC90 Exe skrev; stödjer svensk bilindustri samt dess underleverantörer.

Jag har haft väldigt många nya Volvobilar genom åren för att mitt hjärta klappar för det märket mer än något annat!

Jag hoppas för varje ny bil att min Volvo ska kunna leverera det magiska betinget som vi ofta kallar Premium och närma sig tyskarna. Skillnaderna finns fortfarande och nu lutar det åt en F11 X-drive om 1-2 år.

Jag tror detta blir min sista Volvo helt enkelt.

Först Ford... sen Geely. Nej, tack!
av Steff 99
Sharkbait skrev: Det är faktum att tyskarna har sina pris lååångt upp i det blå på extrautrustning. Det handlar inte om att vissa skall ha råd och inte andra. Allt handlar om att det står BMW, Audi eller MB på bilarna, inget annat.
Det verkar mer som om du tycker att det är viktigare att det står något tyskt namn på bilen, eftersom du påpekar detta hela tiden, istället för att försöka sätta dej in i vad en lagerbil är förnågot !
En lagerbil kan även vara en förbeställd bil som fortfarande inte är tillverkad och är ändringsbar, men den ligger inlagd i ordersystemet.
av Sharkbait
Steff 99 skrev:
Sharkbait skrev: Det är faktum att tyskarna har sina pris lååångt upp i det blå på extrautrustning. Det handlar inte om att vissa skall ha råd och inte andra. Allt handlar om att det står BMW, Audi eller MB på bilarna, inget annat.
Det verkar mer som om du tycker att det är viktigare att det står något tyskt namn på bilen, eftersom du påpekar detta hela tiden, istället för att försöka sätta dej in i vad en lagerbil är förnågot !
En lagerbil kan även vara en förbeställd bil som fortfarande inte är tillverkad och är ändringsbar, men den ligger inlagd i ordersystemet.
1.Sedan när kan man plocka ihop en bil som man vill ha och den kallas för lagerbil?

2.Sedan när kan man få en fullutrustad V70 till samma peng som en likvärdig utrustning hos en MB?

3.Tex exakt vad ligger det i att dieselvärmarna hos tyskarna ligger runt 15,000kr?!
av Amli
XC90_Executive skrev:Oavsett hur det egentligen är så tror alla (eller iallafall dom flesta) att BMW, MB och Audi är superlyxbilar som är svindyra. Det göra att det lätt "sticker" i ögonen på t.ex kunder vid besök. Inget jag hörde ens när jag körde S80N V8 awd Executive som var totalt fullsmetad med allt.

Sedan tycker jag det är viktigt att stödja svensk bilindustri och underleverantörer.

Att tysktrion kan erbjuda mer exklusiva tillbehör och liknande är inte konstigt. Eftersom den utvecklingsbudgeten som Volvo har på ett helt år skulle försvinna på en vecka nere hos BMW, om inte fortare...
Det håller jag med om helt.
Jag hade t ex en C-klass som hyrbil under en period. Den var visserligen ganska snygg i svart och tonade rutor, snygga fälgar m.m men det var i övrigt en ganska basutrustad modell med minsta bensinmotorn. Det var flertalet som undrade vad den kostade m.m. Ingen kunde dock tro att den var 100k billigare än min dåvarande XC70.
En annan gång fick jag en splitter ny E220 CDI Avantgard som hyrbil som oxå var riktigt snygg. Jag valde att inte ens köra ända fram till vissa av mina kunder vid besök då jag visste att det skulle bli ett sådant snack och fokus kring bilen.

Ingen undrar vad en Volvo kostar. Det är ju trots allt "bara en Volvo...".

När jag kör privat däremot skiter jag i vad folk, grannar m.m tycker.
av Steff 99
Sharkbait skrev:Tex exakt vad ligger det i att dieselvärmarna hos tyskarna ligger runt 15,000kr?!
Nu är det så att Mercedes säljer sin värmare för 15.000 och om man vill ha den så betalar men detta, enkelt.
Nu har inte alla din plånbok, utan sin egen och gör sin prioritering, det du tycker är dyr tycker andra är ett bra pris.
Hade de tyska premiummärkena haft fel prissättning hade de inte sålt 3-4 gånger fler bilar än vad Volvo gör, eftersom de tillverkar en bra bit över en miljon bilar varje år och Volvo knappt 400.000
Skall man gå efter produktionsiffrorna så borde det vara Volvo som är fel prissatt.
För det kan väl inte vara så enkelt att det finns mer köpare som tycker att MB är mer prisvärd än vad Volvo är.
Tänk igenom innan ni trycker på skicka, så det inte går in på person istället för bilar.

Att tysktrion är större är inte konstigt alls. En stor anledning är hemmamarknaden. Enormt mycket större än Volvos hemmamarknad.
av mojja
Att tysktrion är större beror på att deras bilar är mer eftertraktade och har något som tilltalar en vädligt stor skara människor. Hade tyskarna tyckt att volvo hade varit än bättre bil än deras inhemska märken så hade ju dom oxå såklart kört volvo.

Vi kan ju ställa en enkel fråga vad transporterar du helst rumpan i om pengar inte spelade någon roll.

Volvo v70
bmw 5 Serien
audi A6
MB E-KLASSE

Om alla skulle svara ärligt på denna fråga så tror jag att minst 80% skulle välja någon av tysk bilarna.

Jag vet hur jag skulle välja och nu när det inte ens är ekonomiskt försvarsbart att köpa volvo så kommer jag gå över till den tyska sidan :-)-)
av Steff 99
Sharkbait skrev:Du verkar välja på vad du vill svara på.

Du försvarar tyskarna till max men ändå så valde du en Volvo...
Nu får du två frågor tillbaka.

-Var har jag försvarat Tyska bilar förutom prisbilden???
-Kopiera gärna där jag sagt att Tyska bilar är bättre än Volvo eller Volvo är sämre.
av Sharkbait
mojja skrev: Jag vet hur jag skulle välja och nu när det inte ens är ekonomiskt försvarsbart att köpa volvo så kommer jag gå över till den tyska sidan :-)-)

Jag plockade ihop en V70 för 430,000kr och då har den all utrustningen som man behöver!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Laddar ner MCA-filen och kör den. Då f&[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]