Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Idag när jag kom från affären och skulle starta bilen för att åka hem så vägrade hon att starta!
Hon är en gammal volvo 945:a 96:a
Brukar starta i alla väder, men så inte idag. :(
Vad kan det bero på?? Startmotorn går runt, men hon tänder liksom inte? Startar inte heller med starthjälp, så det är inte batteriet som jag hoppades på först.
Startade utan problem när jag åkte hem från jobbet, likaså när jag åkte en kortare tur med mina hundar, och till affären, men så när jag skulle hem så ville hon inte mera....
:(
Hjälp!!! Är beroende av min trogna Bettan!
Det kan vara bränslepumpen. Upplevde liknande själv, fast min dog på motorvägen.
96:a, det är ju nästan nya bilen :)

Prova med lite startgas i insugskanalen, startar den då så är det troligen ett fel i bränslesystemet.

När det gäller bränslet så kolla följande. Bränslepumpsrelä, igensatt bränslefilter, bränslepump(ar), förträngning i bränsleledning eller dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Kolla även luftfilter.

Mvh GK
Tack för råden. Jag var rädd för och misstänkte själv att det kunde vara bränslepumpen :( Den är väl rätt dyr att köpa och byta?
Ska kolla det andra också. Det var en del som hade med bräslet att göra tydligen :)
Ska prova med startgas. Jag har bytt relät nyligen så det borde inte vara det och då startade den igen efter att den stannat. Kan jag ha fått en ispropp eller något i tanken? Jag hade lite bensin i tanken när det var runt 15 minusgrader ute dagarna innan.
Isproppar är inte så vanliga idag eftersom den bensin du tankar har 5 procent sprit inblandat, det är ju spriten som ersatt blyet som oktanhöjare. Man kan dock aldrig utesluta möjligheten.

Hade du lite bränsle i tanken nu sist när den inte ville starta alls?

Är lite osäker på om du har en eller två bränslepumpar. Om du har två så sitter en i tanken och en under bilen tillsammans med bränslefiltret och i det fallet så kan bilen få problem med bränsletillförseln om pumpen i tanken är trasig i kombination med att du har kvarts tank eller mindre. Om du har en pump så sitter den i tanken.

Att byta pump och filter på verkstad vet jag inte vad det kostar. En ny pump och filter kan du kolla på skruvat.se vad dom tar för den, sök delar med hjälp av ditt reg.nr.

Mvh GK
av rd350
En fuling på 96-97 är säkringen till bromsljus, går den sönder startar ej bilen... samma säkring till imobilizer! Annar sfår man kolla felkoder vanligaste fel är impulsgivare, bränslepumpsrelä, relä till insprutare (i motorrum) eller helt enkelt fukt i fördelaren.
Ja, det är nog inga istappar i tanken... :???: Det fanns bensin i tanken när den la av...
Tänkte kolla detta med startgas, men problemet är att jag inte vet var jag ska spruta in den??
Har ingen aning om var dessa saker som står att man ska spruta in gasen i sitter :???: Prövade att ta bort luftfiltret och spruta in i röret där, men det kom nog inte fram, eller så vet jag inte hur man gör för igång bilen fick jag inte...

Sedan såg jag på mekonomen att en bensinpump kostade 1600 (bosch) och en annan 3100 och när jag kollade begagnade så tyckte jag att alla var olika... hur sjutton ska jag veta vilken jag ska ha till min bil?

Sökte på mitt reg nr på båda ställerna och fick trots det upp olika..

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]