Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kan0ombilar
Hej! Min 740 från 1987 lutar något åt vänster när den står parkerad. Linjerna ska föreställa bilen sedd bakifrån. Den övre linjen ska föreställa hur bakluckekanten ser ut. Lutningen är överdriven, för jag kunde inte göra den bättre i programmet Word.

Vad kan lutningen bero på och vad gör man lättast åt felet?

Bild
av greenbay
Samma hjulstorlek?
Trasig/ defekt fjäder eller fjädersäte!
/greenbay
av volvo944gl
eller någon väldigt stor person har haft bilen ett tag :lol: :) :wink:
av rd350
Helt lika är det sällan, nån milimeter hit eller dit får man räkna med. Som någon skrev, en stor person som kört ensam i bilen kanske trettiotusen mil, då blir det så. Samma fenomen får man om en fjäder är bytt någon gång, de sätter sig ganska mycket med tiden.
av kan0ombilar
Tack för svar.

Mycket lätta personer har kört bilen men det låter ett skrapande ljud i vänster bakvagn ibland.

Trasig fjäder/fjädersäte tar jag fasta på; dvs, inte själva stötdämparen?

Ja, då får jag kolla vad det kan kosta att byta.

mvh; Nollan
av greenbay
KAN ju vara stötdämparen om det är automatisk original(liknande) nivåreglering på den.
/greenbay
Användarvisningsbild
av emwtur
hade en 745 som trillade ihop bak,
kolla om överändan på fjädern ser "rak" ut - går fjäderfästet, brukar fjäderändan böja sig !
- på min hade balken rostat ihop och släppt upp fjädern i balken :-)
jag har en del tips på hur man kan laga det men det kräver svetskunskap!
/emwtur
av kan0ombilar
Hej på er! Jag kan ej svetsa!
En bekants bekant sa att om det är som greenbay skriver trasig fjäder eller fjädersäte, är det farligt att köra. Tydligen ska det kunna brista och köra in i däck/hjul eller något.

Jag ska försöka känna om fjäderänden är böjd eller rak, som emwtur skriver.

När jag kör med motorvarvet ca 1200 varv, skårrar det ett metalliskt ljud i hjulhuset.

Hmmmm.....

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]