Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
Hej!
När jag nu startar bilen i kylan så chokar den automatiskt och lägger sig på en lite högre tomgång. Men trots att tempen gått upp i normalvärme så fortsätter den att ligga högt i tomgången och att lite grann "fastna" i en hög tomgång, innan den småningom kommer ner. Blir lite löjligt när man i stadskörning kanske har 300 m mellan rödljusen och knappt hinner varva upp innan man får bromsa in med närmast rusande motor. Min normala tomgång ligger någonstans kring 8-900 varv, med kanske det dubbla nu.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Matte
av tuxedo
Det mest troliga är att tomgångsmotorn kärvar.
Den sitter under spjällhuset.

Ta bort den grova slangen som går framåt och sedan in i insugningsröret.
Spruta sedan in t.ex. CRC 5-56 böj röret på sprajflaskan så att det går att spruta uppåt också.
När du gett motorn några ordentliga duschar kan du sätta tillbaka slangen, provstarta och se om det blir bättre.
Blir det så kan du motionera tomgångsmotorn genom att på 1:ans växel köra uppför en relativt brant backe på tomgång.
Håll foten borta frå gaspedalen och låt bilen sega sej uppför backen.
Tomgångsmotorn ska om den fungerar klara av att ge rätt bränsleblandning utan att det blir motorstopp-

Detta är ett bra sätt att dels testa tomgångsmotorn, dels att motionera den.
Däremot kan du hålla i växelspaken så att växeln inte hoppar ur, för det kan bli lite vibrationer.

//tuxedo.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]