Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej, det är så att när jag ställer min bil mot väggen och sätter på dimljuset fram så lyser dimljusen väldigt högt upp nämligen bra bit ovanför halvljuset, ska det vara så? känns högt, för dimljusen sitter ju normalt långt ner på bilen, men inte på 940, så kan jag ställa ner dimljusen?
Japp, du kan ställa ner dimljusen.
Du har justerskruven längst in, utifrån räknat, aningen nedsänkt. Spraya ner något bra smörjmedel på vinkelväxeln innan du börjar skruva.
När du ska ställa in ljuset så ställer du bilen 1 meter från väggen. Därefter mäter du avståndet från marken till fältet där dimljuset börjar.
Ställ in ljusbilden så att du har det avstånd, du mätte fram - 1 cm.
Då ska det bli bra!
Haha, ja då ska du verkligen ställa ner dimljusen...
När du mäter, så ska du alltså mäta på strålkastaren på bilen - inte ljusbilden!!
Kolla så att reflektorn inte har släppt i plaststycket på justerskruven. Kolla även så att glödlampan inte är felmonterad, men det ser du på ljusbilden. Ljusbilden ska vara som ett brett vågrätt streck.
Edit: Lägger in en egenproducerad bild, som kanske förklarar bättre :)
Bild
Senast redigerad av 2 Hjulvridarn, redigerad totalt 0 gång.
andreas88 skrev:jag ska alltså mäta från marken upp till bottenkanten av där dimljuset sitter i strålkastaren? och sen ställa ner 1 cm?
hur ser jag om reflektorn lossat från justerskruven
Du kan ta bort locket över glödlampan, så känner du om reflektorn sitter fast. Lite flex kan det vara, men inte röra sig flera millimeter.

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]