Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KentJ
Idag i snöslasket tändes Lambdavarningen på instrumentbrädan. Motorn var genomvarm och det var lugn körning på Rv.40 som gällde.

Vad kan ha hänt? Kortis på lambdasonden av all snöslask?

Vad göra? Avvakta å se om den slocknar, eller byta lambdasensor?
av uffe_hudik
Det är en motorelekronik lampa som tänds,behöver ej nödvändigtvis vara lambda fel,,kan va nåt till fälligt.Finns det inget fel så brukar den slockna efter ett antal starter.
av metalHJ
Vill också bekräfta att det du kallar för "lambda lampan" heter egentligen MIL (Malfunction Indicator Lamp) lampa. Om den tänds, berättar den för dig att en felkod registrerats vilket kan vara hundratals olika orsaker som bara kan tydas genom att göra en felkodsanalys med OBDII verktyg och lämplig dator. Antingen har du sån utrustning själv och läser felkoden, eller så lämnar du in på verkstad för att få en kontroll för runt 600:-

Men som föregående talare nämnde kan det vara ett tillfälligt problem, och lampan kan slockna igen! Märker du ingen skillnad på hur bilen går, så skulle jag vänta några mil/starter och se om lampan slocknar.
av metalHJ
unlock26 skrev:Denna har jag till min S40,den läser dock "bara" felkoder som innefattar motorn,inte abs-ecc-airbag och övrigt.
Ska man ha komplett så är det nog ett program till en dator som gäller.

http://www.tradera.com/Felkodslasare-sl ... _123300806
Går det att koppla ihop denna enhet med en dator för att få fram flera värden om man har speciella program till datorn? Vet att det finns bara "adaptrar" som blir kopplingen mellan datorn och bilens styrenhet...
av Uninium
metalHJ skrev:
unlock26 skrev:Denna har jag till min S40,den läser dock "bara" felkoder som innefattar motorn,inte abs-ecc-airbag och övrigt.
Ska man ha komplett så är det nog ett program till en dator som gäller.

http://www.tradera.com/Felkodslasare-sl ... _123300806
Går det att koppla ihop denna enhet med en dator för att få fram flera värden om man har speciella program till datorn? Vet att det finns bara "adaptrar" som blir kopplingen mellan datorn och bilens styrenhet...

Det vet jag inte,men det tror jag inte.
Det är nog minst Vol fcr som gäller då?
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]