Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag funderar över hur polisen ska göra vid inbrott? Har själv haft det och dom har slarvat som tusan med mitt fall. Kan jag gå vidare med detta?

Berättar kortfattat vad som har hänt.
Hade inbrott i bilen natten till 27/9-10. När jag ringde 11414 och anmälde inbrottet/stölden så vela inte teleoperatören skicka ut en patrull. Sa till denne att det finns spår men denne vela ändå inte det. Åkte in den 29/9 och fick rent utsagt gnälla för att få ut en patrull för att dom skulle ta det vad dom har lämnat spår efter sig.
Sedan någon vecka senare så åkte jag in igen till station med lite uppgifter som jag hade fått fram. Fick prata då med en ganska trevlig polis som sa att dom har slarvat som fan med mitt fall. Hon förklarade att dom ska före första komma ut/bli utskickade direkt när det har varit inbrott, dom ska göra en platsundersökning, ta foton på all ev skada/samt om det finns spår som tex kablar till ett slutsteg osv och att man ska få komma in på förhör. Inget av detta är gjort.

Sen så är det säkert mera som kan kommas på vad dom ska göra vid sådana saker.

Skulle vara tacksam för svar.

mvh
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubiken lite
Hhmmm, i min drömvärld så skulle det finnas tillräckligt mycket poliser (som inte gömmer sig bakom ett skrivbord) för att svensson skall kunna känna sig trygg samt vara behjäpliga när det behövs.... MEN, oavsett så förutsätter det att idioten/erna som gjort inbrottet/bilstölden döms till långa kännbara fängelsestraff... något alla bör vara mevetna om inte sker i dagens gulligull Sverige.... vi kan istället stoltsera med att det gullas med kriminella till förbannelse....allt i sann flum anda.

Så, även om polisen i ditt fall inledningsvis visat på nonchalans vilket förmodligen beror på en cynisk medvetenhet om att även om de skulle leta efter DNA & få fatt på idioten...så skulle han ju inte få något straff i alla fall...tvärtom, han skulle släppas några timmar senare.

Bit istället ihop & lägg incidenten bakom dig & skaffa ett såpass bra larm till bilen att packet nästa gång väljer annan bil istället.
Tycker att det är hemskt alltså att dom nonchar en totalt. Känns som att man inte kan/ska lita på dom någon mer.

Men iallafall så kan du rekomendera om något bra larm till vettigt pris? Är studerande så finns inte så värst mycket pengar att röra sig med. Så därför är det ju synd att dom inte gör nåt åt saken när jag inte har mycket pengar. De där ljudet var min födelsedagspresent.
AudiRaacing skrev:Hejsan.

Jag funderar över hur polisen ska göra vid inbrott? Har själv haft det och dom har slarvat som tusan med mitt fall. Kan jag gå vidare med detta?

Skulle vara tacksam för svar.

mvh
Det är inte ett normalt förfarande att Polisen åker och kollar på bilinbrott utan du gör enklast en anmälan på internet, Inte ens vid bostadsinbrott åker man alltid ut och kollar på brottsplatsen utan det görs om det finns tid eller att det finns väldigt intressant bevisning tex att tjuven tappat sitt idkort på platsen men det avgör Polisen du pratar med om dom ska åka dit och kolla men det är ovanligt att det görs.
Att man ska på något förhör hos Polisen efter ett bilinbrott har jag aldrig ens hört talas om detta görs normalt vid våldsbrott och liknande.

Bilinbrott, stöld eller bedrägeri anmäler man på internet och brott såsom misshandel och tex rån ska man däremot inte göra internetanmälan på ganska enkelt att komma ihåg.
AudiRaacing skrev:Tycker att det är hemskt alltså att dom nonchar en totalt. Känns som att man inte kan/ska lita på dom någon mer.

Men iallafall så kan du rekomendera om något bra larm till vettigt pris? Är studerande så finns inte så värst mycket pengar att röra sig med. Så därför är det ju synd att dom inte gör nåt åt saken när jag inte har mycket pengar. De där ljudet var min födelsedagspresent.
Ett larm som gör den nytta det skall göra (det skall vara ett tre krets immobilizer larm) ...dvs göra det såpass svårt/omöjligt för tjuven att tjuvkoppla bilen att han inte ens försöker kostar några tusenlappar inklusive montering. Å andra sidan det enda som hjälper.... GLÖM rattkrycka då den endast förorsakar mer skada än nytta.

Grejen är ju den att har pundarjävlarna en gång fått upp ögonen för din bil så är chansen stor att det händer igen....dvs inbrott &/eller stöldförsök.
Magnus308 ; Förklarade för telefoniset att det finns bra fingeravtryck men denne vägrade änså skicka ut en patrull.

V70BiFuel03 ; Okej. Nå jag har beställt ett larm med startspärr osv.
Jo det är ju synd. Men jag sa idag när jag var på polisstationen att jag funderar på om jag skaffar nytt ljud om det blir helsvetsat bagagelucka.
Vet inte någon gång de senaste femton åren i storstad som polisen kommit vid åverkan på mina bilar de gånger det nu har inträffat.Däremot har det blivit några rundor direkt till försäkringsbolaget som tagit en titt på dessa bilar.Polisen klarar ju knappt av att utreda sina egna fel så hur ska de då hinna med andras. :D
V70BiFuel03 skrev: Så, även om polisen i ditt fall inledningsvis visat på nonchalans vilket förmodligen beror på en cynisk medvetenhet om att även om de skulle leta efter DNA & få fatt på idioten...
Leta DNA..? Jag tror att du kollat lite för mycket på amerikanska TV-serier :mrgreen: Det är inte dirket gratis att kolla DNA. Fast det ser ju fränt ut på TV.
llesrof skrev:
V70BiFuel03 skrev: Så, även om polisen i ditt fall inledningsvis visat på nonchalans vilket förmodligen beror på en cynisk medvetenhet om att även om de skulle leta efter DNA & få fatt på idioten...
Leta DNA..? Jag tror att du kollat lite för mycket på amerikanska TV-serier :mrgreen: Det är inte dirket gratis att kolla DNA. Fast det ser ju fränt ut på TV.
Du missförstår mig min vän.... jag inbillar mig inte för ett ögonblick att Polisen skulle leta DNA spår i ett sådant här sammanhang...jag menade: även OM de hade letat.

Never mind... poängen går väl fram ändå hoppas jag :wink:
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]