Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan!
Har en 940 SE -92:A och den kyls inte som den ska?
Kan köra ca 10 min från start sen går tempmätaren upp på max och stannar där!
Vet inte vad som kan va fel men jag prova fylla på nytt vatten men samma sak hände då?
Kan det vara Tremostaten som inte öppnar?

Är tacksam för alla ider och svar!
Tack på förhand!
MVH Christoffer
Ja termostaten är ju mest trolig och det man börjar med. Är ju också lätt att byta.
Känner du för det kan du prova den i en kastrull med vatten 90°C
Det ska då synas hur den öppnar.
Annars så byt den bara.

Om det inte hjälper får man gå vidare med tempgivaren för visarinstrumentet (sitter strax under insugningsröret i framkanten).
Det finns två tempgivare och den andra sitter på samma sida fast längre bakåt under treans insug, men den är för motorstyrningen. På motorblocket mellan dom sitter knackgivaren.

Avtappningskranen för motorblocket sitter under avgasgrenröret.

Sist kan man misstänka visarinstrumentet.

Naturligtvis kan ju även kylaren vara igensatt, men det brukar bara visa sej när det är varmt på sommaren.

Hoppas detta ger något.

//tuxedo.
okej tacj:) något specillet man ska tänka på när man bytar en tremostat? tömma systemet på vatten ellr något? :D
har en känsla av att det kan komma rätt mycket vatten när man bytar tremostaten hehe
Tack en än gång
nej du det kommer inte alls mycket vatten, fast den du kan göra är att lossa den övre kylarslangen först och tappa ur lite vatten så allt slipper rinna i kammremspaketet, sen kan du skruva loss dom två 10 mm muttrarna du behöver inte lossa slangen på huset, det kommer lite vatten till när du lossat huset, men inte mycket, tänk bara på att göra rent både hus och topp så den nya termostaten sluter tätt.. och den lilla piggen på termostaten ska sitta rakt upp, men du ser hur den gamla sitter.

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]