Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NisseHult
Läste i ett annat forum om nå´n som i sin tur hade läst om någon som satt en extra kran på övre slangen
till värmepaketet på sin 740 för att på så sätt kunna lufta systemet.
Jag tror efter att ha läst på många forum att det kan vara luft i värmesystemet
och det är inte särskilt kul i denna väderlek som nu råder att åka omkring i en frysbox... ??:-/

Så snälla, hjälp mej med tips om en lämplig avluftningskran man kan använda.
av rd350
Aldrig hört talas om luft i en sådan vagn! Bara att varmköra som vanligt så är luften väck. Däremot förekommer det igensatta värmepaket som behöver rensas med maskindiskmedel. Att termostaten är frisk är viktigt för värmen i kupen.
Användarvisningsbild
av emwtur
maskindiskmedel ?
låter som en bra idé - har du tips om hur man gör praktiskt ?
tror inte att man skall köra runt med det i motorn några dar :)

/emwtur
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag skulle testa kylarrens istället ;)

Man häller i en flaska, varmkör motorn 10 minuter så det cirkulerar, tömmer ur allt vatten medan det är varmt, låter motorn svalna, häller i nytt vatten och kör motorn igen alternativt sköljer ur motorn på något vis, och fyller sedan på med riktig kylarvätska.

Annars får man helt enkelt plocka ur paketet och spola ur det.
av rd350
Beträffande maskindiskmedel: Av med slangarna från elementet, på med trädgårdsslangen på den ena, blanda i lite maskindiskmedel och kör i, låt verka, spola ur och upprepa från "andra hållet", spola med rent vatten. Funkar mycket bra!
Användarvisningsbild
av emwtur
rd350 skrev:Beträffande maskindiskmedel: Av med slangarna från elementet, på med trädgårdsslangen på den ena, blanda i lite maskindiskmedel och kör i, låt verka, spola ur och upprepa från "andra hållet", spola med rent vatten. Funkar mycket bra!
tackar för tipset !
/emwtur

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]