Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattias76
Hej

Igår vart inte bilen varm o när jag kom fram var nästan mäteren uppe på rött. Stängde av o gick o jobba, på kvällen fick jag värme o tempen var normal.
Idag vart den lite varmare när ja skulle till jobbet, men den vart varm nu när jag skulle hem precis under rött. Stängde av o släppte lite på trycket...efter ett tag kom värmen på en gång (inne i kupen) o tempen vart normal.
Körde då hem men den vart varm på vägen hem strax under rött.

Slangen från termostaten till kylaren var varm men lite kallare mot kylaren...slangen i botten var inte iskall men inte så varm som den borde. Den övre slangen känns lite mjukare en på min pappas 850 som kom o hjälpte mej.

Vore tacksam för råd.

Har inte kännt några isproppar i slangar o så i alla fall. Kan det vara is ändå eller kan termostaten spöka till det o inte släppa fram vatten till kylaren.
Obs har glykol i bilen i alla fall. :D

Mattias
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske är termostaten som "hänger" sig ibland, är inte så dyrt att byta den :)

/Kalle
av *pettson*
Om du gillar din bil som den är så ska du ALDRIG NÅGONSIN öppna och släppa på trycket när motorn är varm. Det är trycket som förhindrar att den kokar. Släpper du på trycket så kokar den med lite otur. Det krävs bara 100 grader för att koka vatten icke trycksatt men ca 135 grader i det trycksatta systemet. Vore inte systemet trycksatt så skulle bilen koka varje gång termostaten öppnar.
Hursomhelst så gör ett försök med att byta termostat. Försök se om vattnet verkligen cirkulerar med. Varva lite under varmkörningen. Se om nivån sjunker medans du gasar och om den stiger åter när du släpper på gasen. Gör det inte det så kan det med lite otur vara impellern som står stilla på vattenpumpen.
av mattias76
Tack för svaren ska prova att byta termostaten i helgen då, jag bytte den iofs förra vintern men den kan ju vara trasig ändå. Om det är vattenpumpen är den krånglig att byta då??

Mattias
av *pettson*
mattias76 skrev:Tack för svaren ska prova att byta termostaten i helgen då, jag bytte den iofs förra vintern men den kan ju vara trasig ändå. Om det är vattenpumpen är den krånglig att byta då??

Mattias
Den innebär rivning av kamremmen. Det är inte särskilt svårt men man måste veta vad man gör då det inte är frigångsmotorer.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag vet inte vad jag gör, så vad är en "frigångsmotor"? :oops: :D
av dalldall
det betyder att kamremmen kan gå av utan att ventilerna går i kolvarna, typ en gammal 240 motor. med andra ord måste du veta vad du gör!!
av mattias76
Hej

Har nu bytt termostat och bytte ut kylarvattnet med.
Verkar okej i alla fall tempen normal o värme i bilen.
Får se när det riktiga kylan kommer tillbaks igen.

Tack så länge
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]