Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har precis köpt min andra bil i livet. Det blev en 850 igen, denna gång med Automat. Det är en 96:a med 26000 mil på mätaren, pedantskött. Har alltid gått och trånat efter en Automatare och när en kompis sålde sin så slog jag till, kanske lite för fort. Efter att ha läst tråd efter tråd om Automatlådor som "rasat" så börjar jag undra om inte det hade varit en bättre idé att behålla min gamla -93:a med 32000 mil på mätaren. Därför känner jag att jag behöver svar på endel frågor för att stilla sinnet lite. :cry:

1. Vad finns det för symptom innan den rasar?
2. Jag läste att oljan skulle vara klarröd men på min är den mer brun-röd, är det någon fara?
3. Vad jag förstått ska inte oljan lukta bränt, men den ska inte heller vara luktfri, eller?
4. Stämmer det är 96:ans automatlåda var bättre än föregångarna och i så fall varför?

Ursäkta om det är klumpigt formulerat men det är mitt första inlägg.
Måste också tacka för ett suveränt forum med mycket nyttig kunskap!

/MVH Stefan
av *pettson*
StefanK skrev:Hej!
Har precis köpt min andra bil i livet. Det blev en 850 igen, denna gång med Automat. Det är en 96:a med 26000 mil på mätaren, pedantskött. Har alltid gått och trånat efter en Automatare och när en kompis sålde sin så slog jag till, kanske lite för fort. Efter att ha läst tråd efter tråd om Automatlådor som "rasat" så börjar jag undra om inte det hade varit en bättre idé att behålla min gamla -93:a med 32000 mil på mätaren. Därför känner jag att jag behöver svar på endel frågor för att stilla sinnet lite. :cry:

1. Vad finns det för symptom innan den rasar?
2. Jag läste att oljan skulle vara klarröd men på min är den mer brun-röd, är det någon fara?
3. Vad jag förstått ska inte oljan lukta bränt, men den ska inte heller vara luktfri, eller?
4. Stämmer det är 96:ans automatlåda var bättre än föregångarna och i så fall varför?

Ursäkta om det är klumpigt formulerat men det är mitt första inlägg.
Måste också tacka för ett suveränt forum med mycket nyttig kunskap!

/MVH Stefan
1 dom brukar ha problem med att dra, eller med att växla, antingen felar solenoider eller oljetrycket.
2 ny atf olja är klarröd, är den brunröd bör den bytas, men det finns också bland annat gulaktig olja.
3 lukta på en fräsch atf olja och lukta på den du har, det är inte luktfritt men en stor skillnad mellan bränd och ny.
4 aldrig hört talas om faktiskt..alla lådorna är AW50-42 LE och det som skiljer dom åtmej veterligen är lite hur slangdragningen är.
Tack Pettson!
Det var precis dom svaren jag ville ha.

Det där med 96:ans låda var jag något som jag läste i någon tråd någonstanns och det verkade mer som ett ryckte och det är nog inget annat heller.

Tack än en gång!

/MVH Stefan
Jag började ana oråd på min automat när den började dra dåligt när jag gick från ex back till Drive, som Pettson skrev. Det började med att den tog ett par sekunder innan bilen började rulla som om jag inte släppt upp koppling på en manuell låda. Sedan syntes det på min bil då oljekylaren läckte så blev det oljeguck i kylarvätskan (och därmed kylarvätska i automatoljan). Vatten i oljan var ingen hit och trots att kylaren byttes och lådan spolades ur flera gånger så skar lådan efter ytterligare några månader. Så, håll koll på kylarvätskan är mitt tips.
Tack för svaret Cub!

Vad gjorde du med bilen när den rasat? Sålde du den defekt eller renoverade du lådan?
´
Jag tror inte att min är på gång att gå än men det är som endel skriver "bara en tidsfråga efter 20000 mil".

Vilket är klokast att göra i detta läget som jag är i? Sälja den igen medans den är värd något eller vänta till den rasar och skrota den? Eller reparera den och sedan behålla den?

MVH
Stefan
Jag har inte varit inne på ett tag och missade svar i den här tråden. :)

Ja du, först lät jag bilen stå i ett år och mogna innan jag orkade ta itu med att byta lådan. Sedan letade jag upp en begagnad låda på en skrot och lät den lokala verkstaden byta den. Tror lådan gick på 5-6000 kr och arbetet 6000 kr drygt. Jag pratade med en kille som renoverade automatlådor och han trodde att det skulle gå att fixa till den. Jag har däremot inte gjort något mera i det läget utan har kvar den gamla lådan i garaget i väntan på bättre tider, tid och ork.
Du har inte några symtom på något fel än väl? Jag skulle lämna in bilen (eller göra det själv om du är händig) och spola ut växellådan. I med fräsch olja så kanske det funkar i många år framöver. Jag fick min lådan spolad av den lokala verkstaden. Sedan så klagade jg hos bilfirma som sålde på mig bilen med trasig kylare som även spolade lådan när de bytte kylare. Sedan tog det drygt 1,5 år innan lådan ändå rasade.
Så jag personligen skulle spola ur lådan och sedan hålla tummarna. :D
StefanK skrev:Tack för svaret Cub!

Vad gjorde du med bilen när den rasat? Sålde du den defekt eller renoverade du lådan?
´
Jag tror inte att min är på gång att gå än men det är som endel skriver "bara en tidsfråga efter 20000 mil".

Vilket är klokast att göra i detta läget som jag är i? Sälja den igen medans den är värd något eller vänta till den rasar och skrota den? Eller reparera den och sedan behålla den?

MVH
Stefan
Min pendlarbil 850 GLT -92 med automatlåda har rullat 35 000 mil med samma låda och går fortfarande utmärkt.Så vad är det för snack att de skulle ge upp efter 20 000 mil !?.Häller ni järnspån i lådorna !?. :(
byter man olja regelbundet håller lådorna säkert länge, men slarvar man med det så trivs dom inte. iden med att ha filtret inne i lådan e ju inte så lyckat tycker jag, man vill ju kunna byta filter med. denna lådan sitter i fler bilmärke om jag inte har fel, men brukar finnas en hel del 850 med kass autlådor på blocket, undrar varför? och vissa taxibolag e inte nöjda med lådorna heller, då på nyare v70. har själv en 855 93 som står här med kass låda, ca 30000 mil, dock hårt körd, men inte första gången lådan e sönder. men med regelbundna oljebyte tror även jag att lådorna håller länge.

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]