Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoeshine
mikebike skrev:
Jensan skrev:hej jag installerade Webasto T91 Appen på min Iphone om jag vill använda den så måste man köpa en GSM enhet ifrån KG-Knutsson (Återförsäljare av Webasto Sverige) för ca 8200kr plus montering på ca 1000kr sa en kille jag pratade med på Teknisk Support på KG-K i Stockholm.
Dessutom måste troligen bilen ladda ned en "app" också....
Nej, bilen behöver inte ladda ner någon app. Vad iPhonen appen gör är att den skickar ett SMS till GSM enheten som startar värmaren. Har man inte iPhone appen går det lika bra att skicka ett SMS till GSM enheten. Följande koder gäller: 3 för att starta värmaren, 4 för att stänga av den, eller 2 för att kolla temperaturen i bilen samt om värmaren är påslagen eller inte. Det finns ytterligare koder för att definiera bl.a. hur länge värmaren är påslagen osv.
av mikebike
shoeshine skrev:Nej, bilen behöver inte ladda ner någon app.
Enligt Webasto-installatören och Volvos installationsanvisning (för Webasto T91) måste man det: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-419554

Webastos GSM-mottagare är rätt dyr. Det finns betydligt billigare på marknaden, jag använder själv en modell som kostar 1600:- Denna går inte att använda för att starta värmaren eftersom den bara har en reläutgång, men enligt Webasto-installatören jag har haft kontakt med har T91-mottagaren en ingång som kan användas för detta.
Det blir lite "kaka på kaka" att ha två fjärrkontroller, men Volvo har kampanj på fjärr just nu och jag har bokat en tid för installation (och felsökning eftersom värmaren ryker som f-n.)
av Petzzon
mikebike skrev:
Enligt Webasto-installatören och Volvos installationsanvisning (för Webasto T91) måste man det: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-419554

Webastos GSM-mottagare är rätt dyr. Det finns betydligt billigare på marknaden, jag använder själv en modell som kostar 1600:- Denna går inte att använda för att starta värmaren eftersom den bara har en reläutgång, men enligt Webasto-installatören jag har haft kontakt med har T91-mottagaren en ingång som kan användas för detta.
Det blir lite "kaka på kaka" att ha två fjärrkontroller, men Volvo har kampanj på fjärr just nu och jag har bokat en tid för installation (och felsökning eftersom värmaren ryker som f-n.)

Vart hitta du en GSM Mottagare för 1600:- Har volvos fjärr men skulle gärna vilja komplettera med SMS möjlighet
av mikebike
Petzzon skrev:Vart hitta du en GSM Mottagare för 1600:- Har volvos fjärr men skulle gärna vilja komplettera med SMS möjlighet
Ursäkta, moms tillkommer. Jag är van att prata priser + moms eftersom jag är företagare. Dessutom har ELFA höjt priset sedan katalogen trycktes.
Denna modell har jag använt: GSM9020

Den som jag köpte hade kortaste kopplingstid = 1 minut, men för att starta div. utrustning räcker 1 sekund. Nyare GSM9020 har 1 sekund som kortaste tid. Ontech uppdaterade min mottagare utan kostnad. :-)-)
av shoeshine
mikebike skrev:
Enligt Webasto-installatören och Volvos installationsanvisning (för Webasto T91) måste man det: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... ment/VCC-4
Ja, GSM-enheten behöver givetvis programvara, men om man har en fungerande Webasto Webcontrol behöver man inte installera någon ytterligare applikation för att kunna använda Webasto T91 for iPhone.
av mikebike
shoeshine skrev:
mikebike skrev:
Enligt Webasto-installatören och Volvos installationsanvisning (för Webasto T91) måste man det: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... ment/VCC-4
Ja, GSM-enheten behöver givetvis programvara.
GSM-enheten? :roll:
Det är alltså BILEN som måste ha en "applikation" för att förstå att värmaren försetts med fjärrstart.
Kollade du på länken?
av shoeshine
mikebike skrev:
shoeshine skrev:
mikebike skrev: Enligt Webasto-installatören och Volvos installationsanvisning (för Webasto T91) måste man det: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... ment/VCC-4
Ja, GSM-enheten behöver givetvis programvara.
GSM-enheten? :roll:
Det är alltså BILEN som måste ha en "applikation" för att förstå att värmaren försetts med fjärrstart.
Kollade du på länken?
Jag vill försäkra mig om att vi talar om samma lösning. I basutförande är Volvon (diesel) utrustad med en värmare tillverkad av Webasto (åtminstone XC60) utan fjärrstart. Om man så önskar kan man skaffa sig en fjärrstart av typ Webasto T91 eller T100 HTM. Då den installeras behöver bilens programvara uppdateras för att, precis som du säger, bilen skall förstå att värmaren försetts med fjärrstart. Om man sedan ytterligare vill öka bekvämligheten kan man skaffa sig Webasto Webcontrol (GSM enhet). Då man har den, kan värmaren startas med ett SMS eller genom att man ringer GSM enheten. Mig veterligen behöver inte bilens programvara uppdateras då denna installeras, om man alltså har en T91 eller T100HTM. Denna Webcontrol är däremot en förutsättning för att man skall kunna använda iPhone applikationen Webasto T91 GSM Start.
av Petzzon
mikebike skrev:
Petzzon skrev:Vart hitta du en GSM Mottagare för 1600:- Har volvos fjärr men skulle gärna vilja komplettera med SMS möjlighet
Ursäkta, moms tillkommer. Jag är van att prata priser + moms eftersom jag är företagare. Dessutom har ELFA höjt priset sedan katalogen trycktes.
Denna modell har jag använt: GSM9020

Den som jag köpte hade kortaste kopplingstid = 1 minut, men för att starta div. utrustning räcker 1 sekund. Nyare GSM9020 har 1 sekund som kortaste tid. Ontech uppdaterade min mottagare utan kostnad. :-)-)
Kan denna funka??

http://www.elnu.se/pindex.php?produktid ... d=1&mult=6

Laddar ner MCA-filen och kör den. Då f&[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]