Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanSt
Hej,

Vänster vindrutetorkare fram slutade gå efter att de råkade gå igång när de var utfällda. Höger torkare går som vanligt. Antar att det har hoppat ur eller gått av något i mekaniken, för visst har de enbart en gemensam motor? Vad göra? Kan jag göra det själv, händig nybörjare, eller måste jag lämna in den? Om själv, hur går jag tillväga? Hur kommer jag åt den, inifrån motor, eller från förarplats?

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta!!!

//StefanSt
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej och välkommen till världens bästa volvoforum!
Det här är inget ovanligt alls, det du beskriver och det är absolut något du kan grejja med själv.
Det sitter en motor som driver båda vindrutetorkarna, på den motorn sitter det som en arm med leder på som går till själva torkararmarna.
Det låter som att någon av dessa leder lossnat eller liknande.

Vad du behöver göra är att öppna huven, kolla högst upp mot "torpedväggen", dvs väggen mot kupén. Högst upp sitter bröstplåten och torkarmotorn under den.

Har för mig att det sitter ett antal, typ 3 eller så skruvar/torx på den här bröstplåten som du kommer åt ifrån motorrummet. Ta bort dom sen ska du mer eller mindre kunna dra bröstplåten rakt upp.

Eventuellt får du skruva bort själva torkararmarna först, men det är ingen problem det heller. I delen på torkararmen som är på själva axeln sitter det en vanlig täckkåpa. Lyft på den och du ser en mutter. Ta bort den och rucka lite på armen så släpper den.

När du tagit bort bröstplåten så ser du tydligt hela mekanism bakom torkarmotorn och de här armarna som jag beskrivit.

Först att detta kanske låter superluddigt som beskrivning, men jag bedömer att är man helt utan kompetens inom detta. Så fixar du det på en timme själv med vanliga verktyg.

Tveka inte att fråga mer och du undrar över något, och återigen, varmt välkommen!

/Ticken
av StefanSt
Tack för varmt välkomnande och god hjälp! Det var i stort sett exakt som du sa, och jag fick bort bröstplåten lätt och kunde se torkarmekanismen. Det är armen som går till vänstertorkare som hoppat av i vänsterändan. Armen har ett hål i varje ände som skall passa in kring kulan och bilda en kulled. Mitt problem nu är att jag inte får fast kulleden. Jag gissar att den töjt ut sig och därmed inte sluter tätt runt kulan och ramlar därför av. Hur löser jag det här? Har försökt att ta i, men det verkar inte vara lösningen.
Som rolig kuriosa kan tilläggas att jag under tiden försökte testa om torkarna fungerade, och märkte att högertorken också lagt av. Slet mitt hår och försökte komma på anledningen till det. Tillslut kom jag ihåg vad jag läst på forumet igår om jordning, och insåg att jag lossat på skruven som fäster jordkablarna. Det var det som var problemet, så nu har jag iallafall en torkare... :D
Men som sagt, hur får jag fast torkararmen kring kulan?!

Vänligen,
Stefan
av Candypig
Hej, har haft liknande problem, MEN det var ett tag sen och minnet sviker :roll: men jag har för mig att jag "bara" tryckte tillbaks den på kulan, till och med så att jag köpte en ny arm på volvo, vet inte om de finns längre dock.
Men om du försökt och den ramlar ner, då verkar den "sliten", och då behövs kanske en ny del om de finns.
av StefanSt
Hej igen,

Nu är det löst. Ringde Volvo och försökte köpa en ny arm, men de hade slutat sälja den i delar, hela torkarsetet skulle kosta drygt 2000. Beslutade att besöka skroten, men först plocka isär och 'träna' hur man gör inför att stå i 15 cm snö på skroten. Då kommer vi på att testa att vända på armen. Och då passar den! Så nu sitter den där, fungerar gör den också. Iallafall för nu.

Tack för hjälpen allihop!

Stefan

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]