Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mojja
Ja som sagt nu skall familjen utökas och den primära bilen en v50 d5a my 08a börjar bli för liten och till åldern.

Tankarna går i en ny v60 eller xc 60 D5 eller en mb e280 alla fabriksnya eller väldigt lätt beggagnade. Det rör sig om ungefär samma slantar för dessa bilar.
Tanken är att en 3 åring och en nyfödd + 2 vuxna ska få plats i bilen. Ví vuxna är ganska långa jag mäter in på 1.85 och damen på 1.75. Vill ha en komfortabel bil då det ofta blir ganska långa sträckor.

Tror ni man får bra med plats i ovanstående volvo modeller eller ska man kanske satsa på en mb? Har klämt o kännt på alla tre och det känns som att mbn har mest utrymme och är mer välbyggd än båda volvo bilarna.

En v70 känns inte aktuell för min del då jag personligen tycker designen är hemsk. Visst v60n och xc60n är ju inga skönheter heller men med r-design och bodykitt blir dom ju riktigt snygga faktist.

Hur hade ni gjort ifall ni stod inför dessa val?

Vänligen Mojja
>
av mojja
xoxo skrev:Varför inte Passat eller Skoda superb?
Mera plats, mindre förbrukning.
Tror jag någonstans i texten skrev komfortabel oxo :D

En skoda kommer alltid för mig vara ja just det en SKODA :lol:
En Mb börjar kännas rätt men känns inte som jag har åldern inne riktig för denna gubb bil är ju bara 27 än.
Men att köpa en skrammel volvo känns ju inte heller helt rätt efter att jag ägt några st dom sista årena. Skramlar alltid lite här o var produktegenskaper brukar volvo värkstederna kalla det. Dåligt ihoppbyggd säger jag.

Är verkligen kluven nu när det kommer till att byta bil igen. Men huvudsaken är att hela familjen får plats och sitter komfortabelt och att ljudnivån i kupen är behaglig även i farter över 140 km/h då jag reser en del ner över kontinenten:)
av Steff 99
E-klassen är klart rymligast, V60 är marginellt större än en V50 och XC60 är aningen mindre än V70, sedan så är det tycke o smak som avgör valet :)
av mikebike
Jag hade en V70N tidigare, och jag håller med om att nya v70 inte är speciellt snygga.
Dessutom måste jag fickparkera dagligen och nya V70 är klart längre än den gamla.
Det blev en XC60 denna gång, inte helt fel med tanke på att jag även är jägare.
Om man inte är i behov av så mycket x-tra utrustning som skinn, bränslevärmare, elstol med minne (typ Summum) låter MB som ett bra val. Vill man däremot ha lite lull lull blir det omedelbart infernaliskt dyrt med allt tyskt.
av Steff 99
En ny MY -11 E 200 kombi för 439.900kr
Man kan inte påstå att den är dåligt utrustad direkt, inte mycket mer än vad man betalar för en V70.
Automatisk växellåda
ABS bromsar
ACC/Klimatanläggning
Airbag förare & passagerare
Antisladdsystem
Antispinn
Avtagbar dragkrok
CD-stereo
Elhissar fram och bak
Elspeglar
Elstol förare
Elstol passagerare fram
Farthållare
Fjärrstyrt c-lås
Färddator
LM-fälgar
Multifunktionsratt
Rails
Regnsensor
Servostyrning
Sidoairbag
Stolvärme fram
Xenonstrålkastare
Yttertemperaturmätare. Ord pris 463.000 kr. NU 439.900 kr för denna bil i lager för omg leverans.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
mojja skrev:Ja som sagt nu skall familjen utökas och den primära bilen en v50 d5a my 08a börjar bli för liten och till åldern.

Tankarna går i en ny v60 eller xc 60 D5 eller en mb e280 alla fabriksnya eller väldigt lätt beggagnade. Det rör sig om ungefär samma slantar för dessa bilar.
Tanken är att en 3 åring och en nyfödd + 2 vuxna ska få plats i bilen. Ví vuxna är ganska långa jag mäter in på 1.85 och damen på 1.75. Vill ha en komfortabel bil då det ofta blir ganska långa sträckor.

Tror ni man får bra med plats i ovanstående volvo modeller eller ska man kanske satsa på en mb? Har klämt o kännt på alla tre och det känns som att mbn har mest utrymme och är mer välbyggd än båda volvo bilarna.

En v70 känns inte aktuell för min del då jag personligen tycker designen är hemsk. Visst v60n och xc60n är ju inga skönheter heller men med r-design och bodykitt blir dom ju riktigt snygga faktist.

Hur hade ni gjort ifall ni stod inför dessa val?

Vänligen Mojja
>
V60/S60 är grymt komfortabel fram. Utrymmesmässigt inte långt från V70:n.Ja faktiskt snudd på lika skulle jag säga. Största skillnaden tyckte jag var att framrutan kom närmre men det var ju inget som inkräktade på utrymmet fram. Bak är det dock trångt och lite knökigt. Snudd på gamla S60 med trångt insteg och lite svårt att komma in i bilen faktiskt. Jag mäter 186 och var nära taket i baksätet. Kommer inte ihåg om jag snuddade i det eller ej men det var nära iaf. Funkar när barnen blir lite större men det är väl två tre år tills de båda sitter bak?

Prova också att sätta i era bakvända barnstolar. I min V70 blir det trångt med bakvänd stol. Det är rätt viktigt om man skall åka lite längre av två skäl: barnens stolar skall ha rätt lutning och de som sitter fram vill inte åka med knäavtryck i hakan :D

Gisar att en av er föräldrar kommer dela plats där bak med det äldsta barnet och det är nog något jag skulle kunna leva med under ett par år. SÅÅÅ illa är det alltså inte. Men skall ni senare få tre barn så är det bara att glömma. Mittplatsen bak är ett provisorium för en anorektiker :wink:

Men bilen är ju ny och fräsch. Jag hade köpt en V60 direkt om vi hade haft två barn. Nu har vi en nyfödd så då går tyvärr V60:n bort

Kring komfort gissar jag att du menar stolar, ljudnivå etc för original så har både V60 och S60 "sportchassi" och man få manuellt välja till komfortchassi (kostnadsfritt). Inte som på V70 där det är tvärtom. ersonligen gillar jag fastare chassi så jag har valt sportchassi på min V70.

Sedan är det ju en rätt spänstig väghållning och är en rolig bil att köra och med lite intressanta nya motorer.
Användarvisningsbild
av crumpets
Steff 99 skrev:En ny MY -11 E 200 kombi för 439.900kr
Man kan inte påstå att den är dåligt utrustad direkt, inte mycket mer än vad man betalar för en V70.
Ord pris 463.000 kr. NU 439.900 kr för denna bil i lager för omg leverans.

Inte dåligt utrustad...? Allt utom automatlåda regnsensor och elstolar är ju sånt man tar för självklarheter på en nybil idag. 440 000 kronor för en bil med en pyttemotor och inte skinnklädsel ens?
Nu lär det förvisso vara en bil av grym kvalite och den sopar nog banan med de flesta volvo vilken dag som helst men man får väl ändå fråga sig någonstans om det är värt att köpa en finbil med såpass dålig utrustning när man hade kunnat få en bil av ett litet steg ner i klass med betydligt mer lull.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]