Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#45910
Eftersom du frågade om yttre kan det ju inte vara annat än styrled. Den inre är samma sak som styrstaget.
Spindelleden finns det bara en av på en MacPherson-framvagn (med fjäderben) På en framvagn med dubbla länkarmar finns det övre och undre:
Bild
(Sen har Audi/VW lyckats bygga en framvagn med fyra spindelleder på varje sida, men det ska vi nog bara glömma nu :P)

Ett varv på styrstaget gör runt 6 mm på toe-in, så en sexkant = 1 mm. Inte jätteexakt om du behöver skruva 10 mm eller så, men bra att veta ungefär hur mycket man ska skruva.

Du kan låta oket hänga kvar i slangen när du renoverar oket, kolla bara så luftnippeln lossar innan du börjar. Kolven finns inte att köpa, så det är bara att ta ett stort bett i det sura äpplet...
Användarvisningsbild
av g00ey
#45967
Nu när du nämnde "MacPherson" lyckades jag hitta en hemsida som beskriver ett flertal olika framvagnssystem med snygga illustrationer och allt. Det här är en hel vetenskap ju:

http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Jag skall inte göra en så stor grej av det här med bromsrören. Går det sönder så är det inte värre än att man måste byta. Bromsrör i kopparnickel är ju inte så dyra men det vore trevligare att ha kvar sina gamla stålrör. Nya bromsrör i rostfritt är inte lika billiga, men det kanske finns nån som vet var man kan köpa färdigböjda rör i rostfritt till rimligt pris.
Ett annat problem som man måste hantera när man jobbar med bromssystemet är det här med luftningen. Jag vet inte hur det är med Volvo men vissa bilar är riktiga "pain in the ass" att få luften ur och få det riktigt bra. Dessutom ju mer man grejar i bromshydrauliken, desto fler luftfickor har man att bli av med sedan när man skall lufta bromsarna.

Jag funderar på att byta bromsslangar men är något avskräckt sedan jag fick reda på att en bromsslang fram kostar 200 spänn! Det är ju hutlöst för en liten gummistump! För ett år sedan köpte jag ett helt kit med fyra bromsslangar i rostfritt fjäderstål till en annan bil för lite drygt en femhundring!
Användarvisningsbild
av g00ey
#46033
Nu har jag lyckats få av mina bromsok och bromsokshållare. Allt gick ganska smidigt förutom då jag lossade bromsoksslangarna från oken. Jag fick ta till svetstång och hammare för att få loss dem. Jag tror nog jag får byta ut slangarna. Här är mina små ögonstenar, mina oslipade kronjuveler :*O/

Bild

Den högra kolven i bild är i någorlunda skick men på den vänstra kolven är det lite rostigt. Jag skall göra ett försök att polera upp den.

Jag skulle vara väldigt, väldigt tacksam och få veta hur man lossar bromsslangen från bromsröret utan att skada bromsröret och bromsrörsnippeln:

Bild

Det är lite rostigt och småjäkligt här och var. Jag funderar på att slipa bort lite och pensla på en primer. Jag är tacksam för tips på vad som är lämpligt för att rostskydda detaljer i framvagnen:

Bild (B) (B)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#46068
Bra sida, bilder är alltid bra!
Further note: Earle MacPherson should never be confused with Elle McPherson - the Australian über-babe. In her case, the McPherson Strut is something she does on a catwalk, or in your dreams if you like that sort of thing. And if you're a bloke, then you ought to....
Hehe...

Bromsrör är alltid ett helvete att få loss. Ta en stadig avbitare och slit bort fjädern som håller slangen så får du bättre tag i nippeln. 1229350 heter de på Volvo. Knacka lite runt gängorna med en liten hammar, använd en större hammare som mothåll. Går det inte att rädda nippeln kan man kapa rakt igenom slang och nippel så man precis sågar av konan på röret. Då räcker röret till att kona om med en ny nippel.

Kopparnickel är i stort sett rostfritt, det håller länge, nipplarna hinner rosta fast innan det händer något med röret. Stålrör är skräp, sittar antagligen där från början för att de är billigast.

Lufta brukar inte vara några problem. Har du klämt slangen under tiden oket har varit loss så kan det räcka att öppna nippeln och låta det självrinna en stund. Tömmer man mer av systemet kan det vara lite värre.

Lite svårt att se om det är rost eller delvis smuts på vänstra kolven, men har det rostat igenom kromet på så stor yta så är den för dålig.

Det är egentligen bara fjäderskålen som du behöver bekymra dig om när det gäller rost. Några tag med stålborste för att få bort gruset och på med tunt rostskydd som TO-3 tex.
Användarvisningsbild
av g00ey
#47040
Jag vet inte vad det är för typ av material som Volvo använder till sina bromsrör vid monteringen. De rör som man kan köpa på Bilia är gjorda i Kopparnickel och de rör som sitter på min bil är det också. Jag trodde först att de var i rostfritt stål eftersom de inte hade minsta anstrykning till rost men var alltför styva för att vara i ren koppar. Hos tredjepartsförsäljare såsom Mekonomen, Autoexperten eller Biltema säljs bromsrören i metervara och är då gjorda i ren koppar. Vad jag inte gillar med detta är att åker man tvärs över atlanten så hävdar samtliga bilmekaniker och försäljare tvärt att man under inga som helst omständigheter skall använda kopparrör i sina bromssystem. Här har jag saxat från en Servicemanual som kommer direkt ifrån General Motors:
WARNING: NEVER USE COPPER TUBING
BECAUSE COPPER IS SUBJECT TO FATIGUE CRACKING AND
CORROSION WHICH COULD RESULT IN BRAKE FAILURE!
Detta är det första som nämns inrutat i fetstil under sektionen Brake Lines -> Replacement. Att det kan råda så motstridiga åsikter i denna fråga ger mig minst sagt huvudvärk. Detta är varför jag inte gillar att behöva byta ut mina hårdare kopparnickelrör till kopparrör som säljs överallt.

Så här har min bromsoksrenovering forskridit


Efter många många härliga timmar med herr stålborste

Bild

Fick jag bromsoken att bli skinande rena:

Bild

På med Zinkprimer

Bild
Bild

Och så här blev resultatet

Bild

Det var inte så svårt att kränga på kolvar och packningar. Jag krängde först på damasken på kolven och sedan på oket och pressade för hand. Jag tog sedan hjälp av ett skruvstädsliknande verktyg för att pressa in kolven ytterligare och accepterade att den kom in snett. Jag lossade oket från verktyget, knackade kolven till rätta med en kopparhammare och sedan gled den ända in nästan av sig själv. Inget krångel och inga svordomar. Den ena kolven hade ingen rost men den andra hade det så jag köpte en ny kolv för 210 spänn från en bromsoksrenoveringsfirma. Man behöver alltså inte köpa nytt ok för kolvens skull.

Värre blev det när jag skulle till och lossa på bromsslangarna. Jag gjorde vad jag kunde för att bevara nipplarna och det trodde jag att jag hade lyckats med tills jag skruvade på de nya slangarna då en av nipplarna gick itu när jag drog åt den. När jag försökte få loss nippelhelvetet igen gick bromsröret av. Jag svalde min stolthet och bytte ut dessa mot kopparrör. Det var inte ett av mitt livs gladaste stunder kan jag lova! Under dragningen av rören var jag ganska lycklig över att det var just kopparrör för det var lite mödosamt att böja till dem och det hade nog varit en mardröm om de hade varit gjorda i kopparnickel. Men trots allt så säljer många tillverkare sina rör färdigböjda, Volvo gör dock inte det.

Att lufta bromsarna gick någorlunda bra. Pedalen är inte perfekt stum och jag stör mig lite på det. För övrigt så har bromsarna god respons, de tar jämnt och det drar inte åt något håll vid hård inbromsning med ABSen avstängd. Jag kan inte påstå att jag märkt av någon märkbar försämring av bromsarnas verkan sedan innan ingreppet. Men de tjuter förjävligt.

Nu återstår att se vad bilproviningen säger...
Användarvisningsbild
av g00ey
#47308
Idag har jag varit på efterkontroll av bilen och det är till min stora glädje gick bilen igenom! Det känns oerhört skönt att ha det ur huvudet.

När jag genomförde bromsprov vid ordinarie besiktning fick jag bromsvärdena 4.0/3.5 för vänster/höger framhjul. Vid efterkontrollen fick jag värdena 2.8/2.4 vilket enligt besiktningsmannen är en försämring med c:a 40 kg och enligt honom inte är märkbart. Nu erkände jag iofs inte att jag hade renoverat oken själv utan sade att de var nya. Men han sade att det kan ta ett tag innan de nya oken "sätter sig". Hmm, undrar vad han menade med det. Jag har ju inte bytt ut bromsbeläggen...

Ett tips jag fick under tiden jag grejade med bilen var att när man smörjer upp oken så är glykol bättre än ATF-olja. Bilia rekommenderar inte att man försöker ge sig på att lossa bromsrören utan att först värma på nipplarna.

Ett stort tack till Sparkz för alla tips och råd. Du är en pärla! (W)

(B) (B)
av sm7ovk
#47576
Det är inte utan att man blir lite avundsjuk... kanske dax att fixa till oken här också... Hade av ett för några år sedan, men målade inte :roll: . Nu var det dax på andra sidan men då får jag inte loss nippeln! Har värmt med varmluftpistol - undrar hur länge man vågar värma?? Det är ju inte så att den är glödgad, men varm som katten är den - ändå lika fast... ??:-/
Användarvisningsbild
av g00ey
#47591
Jag kan bara säga en sak; svetstång. De nyper förträffligt bra om man har lite kraft i nyporna när man skall låsa dem. Min strategi är att först spraya lite rostlösare runt om och sedan knacka runt om nippeln med en hammare. På med svetstången och nippeln lossar.

Jag tror inte en värmepistol är tillräckligt varm för att få metallen att expandera. Du bör ta till en blåslampa eller gassvets, men värm inte på nippeln, bara runt om. Jag har fått tipset att värma i några sekunder och sedan omedelbart vrida loss nippeln.
av sm7ovk
#48495
OK, tack för tipset. Kan vara så att varmluftspistolen inte blir tillräckligt koncentrerad i "strålen", alltså att när jag värmer så "spiller det över" på nippeln och då går det ju inte.
Varmt blir det - varmluftspistol är ofta något man inte tänker på men det går tex väldigt bra att löda med... (åtminstonde lödtenn, alltså inte hårdlödning.)

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]