Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
lennart lundberg skrev:Den enda inställningen som behövs vid byte av P-ändar, styrled, parallellstag enligt min menig är Toe-in.
Något som många fixar själv på ett eller annat sätt.
Efter som inget annat behövs lossas så borde det räcka med det.
Detta har inte riktigt med hjulupphängningen att göra som Camber och Caster eller ………
Om det nu kallas för framvagnsinställning så kan det tolkas lite fel.

Lennart

nuförtiden gör man alltid fyrhjulsinställningar, allt för att få bilen att spåra rätt (det är ju inte nån volvo PV man åker om kring i längre...)
Användarvisningsbild
av CarMan
Thebobboy skrev:Har en V70 -07 Classic Momentum med 4100 mil på mätaren. Var på första besiktningen för bilen häromdagen och fick direkt underkänt på besiktningen. Det var glapp på yttre styrleden på vänstra framhjulet. Besiktningsmannen tyckte det var uruselt för en bil som bara gått 4100 mil och kostar ny nära 300 000 kr och jag kunde bara hålla med. Besiktningsmannen uppgav att var och varannan V70 har samma problem. Han bad mig åka förbi Volvo och höra med dem om det fanns någon garanti. Gjorde detta men de bara torrt uppgav att "2 års garanti" och inget med mer det. Skulle kosta ca 2000 kr att fixa problemet, hjulinställning och efterkontroll.

Jag hade accepterat en anmärkning men att en "ny" V70 bil med så få mil ska bli UNDERKÄND på första besiktningen är under all kritik. Har skrivit till Volvo och sagt vad jag tycker om deras reklam om kvalité med mera och förklarat allt ovan. Jag hade köpt det om det vore nåt skitbilmärke men en bil för nära 300 000 i nypris ska fan inte underkännas på första besiktningen efter 4000 mil! :x Farsan har dessutom en likadan V70 med 6000 mil på mätaren men med exakt samma problem vid samma plats.

Tankar och/eller råd kring det hela? Har för övrigt redan bokat tid på verkstaden.....

Var o varannan V70 var väll o ta i. det var väll bara runt MY 07 som detta var ett probelm, förekommer alltså inte på de tidigare!

Har du köppt bilen ny?
har du servat den en gång / år där du köppt den?
När är bile uttagen & när gjordes 3:e servicen på den?
Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!
Har en v70 -04:a som jag fick byta vänster yttre styrled på ifjol vid 6000mil. Jag betalade 2000kr inkl hjulinställning och så tog de och smörjde upp bakre oken då de fastnat. Jag gjorde detta dock inte på Volvo men på bilfirma med kvitto/garanti och allt. En kompis hade samma problem med en 07:a men där stod volvo för det.
Men det verkar som om detta är en svaghet hos volvobilar.
Användarvisningsbild
av jacbos
Hej.

Fick byta en av mina yttre styrleder förra veckan. Bilia gjorde det gratis, då dom missat det vid 16000 mila, så har gjort hjulinställning 2ggr på ett halvår. Skulle kosta strax under 2000:- för byte och inställning.

Visst däck är dyrt, men väghållningen blir knappast optimal med kassa vinklar. :(

Beställde till hjulinställningen vid 16000mila, då borde man märka en glapp styrled, så dom släckte tvåan jag fick vid besiktningen (16300mil) och fixade till det dom missat utan snack.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr