Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jonnish
Idag vid kall start 6 minusgrader ute så betedde sig styrningen konstigt innan motorn blev varm, högg i styrningen....när väl motorn blev varm så inga problem.

Kollade remmen och oljan och oljenivån, allt som det ska.

Bil: Volvo 940 TIC -97

Är pumpen på väg att kasta in handuken??? är det farligt att köra på utan att göra nått??
Användarvisningsbild
av päpplet
så har alla mina bilar varit, oljan är trögare när den är kall och när man kört ett tag så blir styrningen lättare och lättare när oljan blir varm
Användarvisningsbild
av Jonnish
päpplet skrev:så har alla mina bilar varit, oljan är trögare när den är kall och när man kört ett tag så blir styrningen lättare och lättare när oljan blir varm
lustigt, min förra 940 va ej sådan ens i 25 minusgrader.
Användarvisningsbild
av Jonnish
får nog fan be sambon styra imorrn så jag kan kolla om han slirar på remmen.....enl mig är den något ospänd samt ej i linje med vattenpumpens och vevaxelns drivhjul samt att servons remskiva är lite skev. dock så sa en volvomek förra veckan att det inte va någon fara med skevhet eller linje samt spänning av rem.
Användarvisningsbild
av Jonnish
Sjöle skrev:Du kanske har fel olja. Du måste ha "automatolja" ATF- olja. Annars blir oljan för trög när det blir kallt.
det är 1161521 i han, alltså rätt olja........volvos röda atf.
Användarvisningsbild
av Jonnish
emwtur skrev:om du inte gjort det så kan det kanske hjälpa att byta oljan i styrservot !
/emwtur
Ja jag funderar på det, kollade dock oljan igår och den va röd o fin och luktade fint.

Ingen som har mer tips kommentarer ideer???????
Användarvisningsbild
av Jonnish
Bjoern skrev:Det kan nog vara din pump som håller på att kasta in handduken :cry: Min är likadan och ibland så rår man knappt att styra alls :???:
ibland? temperatursberoende?

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]