Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jonnish
Har en 940 Turbo där jag funderar på att montera ett hemmagjort kylarskydd precis bakom grillen så jag kan få upp tempen i motorn snabbare nu på vintern.

Detta finns ju som original tillbehör till 940 utan turbo, så frågan är om jag utan problem kan ha det på min 940 turbo vintertid utan problem?

Någon som har liknande erfarenheter synpunkter mm?
Du kan ha det på alla slags bilar osv.

Det viktiga är att du skärmar av på ett sådant vis så kylningen fungerar när motorn väl blir varm. Beror lite på vad du har för termostat och sånt också, min granne har en audi som han täckt hela kylaren på utan att den kokar och han har en kall termostat, medan jag kör min 240 med fläkt och hela skiten och får upp tempen på 5km körning med 92 graders termostat.
Användarvisningsbild
av Jonnish
Jag har en 92graders termostat, nybytt sen i somras.

Tänkte endast täcka grillen, och låta det vara öppet under grillen vid spoilern. Så den värsta fartvinds kalla luften ej kyler ner hela kylarna/motor rummet.
Användarvisningsbild
av päpplet
jag satte en pappskiva direkt mot hela kylaren så ingen luft överhuvudtaget kunde komma förbi på min 740 och den kokade aldrig bortsett från när jag var ute och sladdade och körde lite hårt :lol:
Jonnish skrev:Jag har en 92graders termostat, nybytt sen i somras.

Tänkte endast täcka grillen, och låta det vara öppet under grillen vid spoilern. Så den värsta fartvinds kalla luften ej kyler ner hela kylarna/motor rummet.
Ja det kan vara en bra start. Sen kan du ju skärma av mer om du inte får resultat, och fortsätta tills det bli lagom ;)

Det är ju att föredra att ha elfläkt istället för "höfläkt" dessutom, men det sitter väl säkert redan elfläkt på din?
Användarvisningsbild
av Jonnish
päpplet skrev:jag satte en pappskiva direkt mot hela kylaren så ingen luft överhuvudtaget kunde komma förbi på min 740 och den kokade aldrig bortsett från när jag var ute och sladdade och körde lite hårt :lol:
och då kokade motorn eller vad menar du?
Användarvisningsbild
av päpplet
inte riktigt kokade men temperaturen blev ganska hög. Om man kör normalt fungerar det helt ok
Användarvisningsbild
av Jonnish
päpplet skrev:inte riktigt kokade men temperaturen blev ganska hög. Om man kör normalt fungerar det helt ok
ok tack för svaren :D

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]