Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vanliga bränsledrivna motor/kupévärmare finns ju till dom flesta personbilar, både diesel och bensin. Dom finns i ett stort utbud och modeller. Någon måste kunna anpassas till din lastbil, om det inte finns redan. Fråga Volvo, men bered dig på flera tiotusenlappar.
Mitt andra förslag var att sätta på en extra cirkulationspump, som du bara använder när du har stängt av motorn. Den pumpar då runt det varma vattnet så att du får varmvatten i den ordinarie kupévärmefläkten. Din lastbilsmotor är på 10 - 15 liter cylindervolym. Den måste ju ha genererat massor av varmvatten som finns i motorns kylkanaler. Vad rymmer kylsystemet, 40 liter? Du har har näst intill oändliga resurser i varmvatten bara du får det till värmefläkten. Du kan alltså köra den även om motorn står still. Detta är alltså något som du får köpa extra, troligen i en båttillbehörsaffär. Du har exemplet Johnson Pump i tråden. Det blir några fåtal kopplingar och slangstumpar, men det klarar en händig utan problem. Sedan skall den ha elanslutning också, men det är samma där, tämligen enkelt.
Rådlös skrev:Vanliga bränsledrivna motor/kupévärmare finns ju till dom flesta personbilar, både diesel och bensin. Dom finns i ett stort utbud och modeller. Någon måste kunna anpassas till din lastbil, om det inte finns redan. Fråga Volvo, men bered dig på flera tiotusenlappar.
Mitt andra förslag var att sätta på en extra cirkulationspump, som du bara använder när du har stängt av motorn. Den pumpar då runt det varma vattnet så att du får varmvatten i den ordinarie kupévärmefläkten. Din lastbilsmotor är på 10 - 15 liter cylindervolym. Den måste ju ha genererat massor av varmvatten som finns i motorns kylkanaler. Vad rymmer kylsystemet, 40 liter? Du har har näst intill oändliga resurser i varmvatten bara du får det till värmefläkten. Du kan alltså köra den även om motorn står still. Detta är alltså något som du får köpa extra, troligen i en båttillbehörsaffär. Du har exemplet Johnson Pump i tråden. Det blir några fåtal kopplingar och slangstumpar, men det klarar en händig utan problem. Sedan skall den ha elanslutning också, men det är samma där, tämligen enkelt.

Ok, men en fråga: Hur kommer det sig att personbilar kan ha kupevärmare på 1200 W när en lastbil inte kan det? Har det bara att göra med att kablarna och säkringarna är "snålare" tilltagna? Om jag i teorin drar två kablar från batterierna, kommer det då fungera?
Vi måste reda ut begreppen lite. Dom kupévärmare i bilar som har 1200 Watt går på 230 volt från ett eluttag vid någon byggnad eller stolpe i närheten. Ofta i kombination med en motorvärmare i motorblocket. En så kallad insticksvärmare. Finns till både lastbilar och personbilar i någon form. Men det var väl inte detta du ville ha?
Jag tolkar dig som att du vill ha någon form av kupévärmare med dig "ute på fältet" varhelst du stannar utmed vägarna? Därför har jag föreslagit dom två alternativen, en ordinär bränsledriven motor/kupévärmare. Jag vet inte värmeeffekten som du får ut, men det rör sig säkert om 4000 Watt, minst. Till en personbil kostar dom minst 12000 kr om du skall ha en ny.
Det andra är en måttligt stor, elektriskt driven (12 eller 24 Volt) vattenpump. Den cirkulerar varmvattenet, som finns i överflöd i din bil, när du har stängt av motorn. Den minsta modellen, handflatestor, som var i länken till Johnson Pump kostar runt 1000 kr, i båtaffärer. Går du till Volvo så kostar den minst det dubbla. Jag vet för den ingick till Volvo Flygmotors motorvärmare 091B, och jag fick byta i min bil. Men själva pumpen är en lös enhet som du ser den på bilden, och monteras direkt på slangen. Så det är väldigt enkelt.

Skulle du driva en luftkupévärmare på 1200 Watt med 12 Volt, så går det åt 100 Ampere. Och skulle man i ditt fall i stället välja den 24 Volt som finns, så går det åt 50 Ampere. Alltså helt orimliga strömstyrkor för ett sådant ändamål.
Ju högre spänning, Volt, det är, desstå lägre strömstyrka, Ampere, krävs det. Fundera lite över varför det alltid är så höga spänningar i våra kraftledningar, 20 000, 100 000, 500 000 Volt och mer? Vore man "snål och dum" så kunde man ju nöja sig med 230 Volt i kraftledningarna, för det är ju det vi använder i våra vägguttag. Eller??? :wink: :wink: :wink:
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Om du menar artikelnummer: Jula 411081 och 411082, så framgår det tydligt i beskrivningen att det är 230 Volt nätspänning till dom båda. Visserligen står det om den ena att fläkten är på 12 Volt. Men det är enbart fläkten. Värmeelementen drivs av 230 Volt nätspänning. Läs igenom tråden så hittar du förklaring på varför det skulle vara helt orealistiskt att driva värmeelementen med 12 eller 24 Volt från bilens batteri.
Naturligtvis går det, i teorin, men inte så som ett fordon är konstruerat och utfört i dag.
Därför framhåller jag att man installerar antingen en bränsledriven värmare, kostar långt över 10 000 kr, eller monterar en liten vattencirkulationspump som cirkulerar det befintliga varmvattnet medan motorn står still. Kostar i storleksordningen 1000 kr + lite enkelt montage. Den händige klarar det själv.
den här tänkte jag på http://www.jula.se/keramisk-varmeflakt- ... 2-v-130005
Han får väl dra in en ny ledning direkt från batteriet och lastbilar brukar ju ha ganska enorma batterier så dom borde inte orka dra ur det

Frågan i första inlägget var ju om han kunde använda en 12V kupevärmare till 24. Köper han två och seriekopplar dom går det. Det är ju helt klart det billigaste alternativet
av *pettson*
En klippt värdelös produkt..en bekant såg sej tvungen att köpa en sån när hans kupefläkt lade av på genomresa. Den klarade ganska exakt att hålla rutan imfri men inte mera.
Bättre göra såsom redan sagts. In med en cirkulationsmotor till och en brytare till fläkten. På så sätt kan man cirkulera restvärmevatten i värmepaketet med befintlig kupefläkt. Restvärmen lär ju inte vara nån liten mängd med den storleken på motorn.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]