- sön 14 nov 2010, 14:51
#465899
Vanliga bränsledrivna motor/kupévärmare finns ju till dom flesta personbilar, både diesel och bensin. Dom finns i ett stort utbud och modeller. Någon måste kunna anpassas till din lastbil, om det inte finns redan. Fråga Volvo, men bered dig på flera tiotusenlappar.
Mitt andra förslag var att sätta på en extra cirkulationspump, som du bara använder när du har stängt av motorn. Den pumpar då runt det varma vattnet så att du får varmvatten i den ordinarie kupévärmefläkten. Din lastbilsmotor är på 10 - 15 liter cylindervolym. Den måste ju ha genererat massor av varmvatten som finns i motorns kylkanaler. Vad rymmer kylsystemet, 40 liter? Du har har näst intill oändliga resurser i varmvatten bara du får det till värmefläkten. Du kan alltså köra den även om motorn står still. Detta är alltså något som du får köpa extra, troligen i en båttillbehörsaffär. Du har exemplet Johnson Pump i tråden. Det blir några fåtal kopplingar och slangstumpar, men det klarar en händig utan problem. Sedan skall den ha elanslutning också, men det är samma där, tämligen enkelt.
Mitt andra förslag var att sätta på en extra cirkulationspump, som du bara använder när du har stängt av motorn. Den pumpar då runt det varma vattnet så att du får varmvatten i den ordinarie kupévärmefläkten. Din lastbilsmotor är på 10 - 15 liter cylindervolym. Den måste ju ha genererat massor av varmvatten som finns i motorns kylkanaler. Vad rymmer kylsystemet, 40 liter? Du har har näst intill oändliga resurser i varmvatten bara du får det till värmefläkten. Du kan alltså köra den även om motorn står still. Detta är alltså något som du får köpa extra, troligen i en båttillbehörsaffär. Du har exemplet Johnson Pump i tråden. Det blir några fåtal kopplingar och slangstumpar, men det klarar en händig utan problem. Sedan skall den ha elanslutning också, men det är samma där, tämligen enkelt.