PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Jag skall göra i ordning en B20 med lite mer hästar är original. Vilken kamaxel rekommenderas om man vill ha bästa möjliga hästar/vridmoment på låga varm och samtidigt ha en motor som inte går som en kratta på tomgång.
Vilka kamaxlar hade Volvo original i de starkaste motorerna?
K fungerar ju lika bra (om inte bättre, i sort sett samma kam nästan).

"Värsta" kammen som satt original är K, satt på B20E 1974 (med K-jet).
Amarace skrev:K fungerar ju lika bra (om inte bättre, i sort sett samma kam nästan).

"Värsta" kammen som satt original är K, satt på B20E 1974 (med K-jet).

Om man tittar på siffrorna så ligger k och d på samma, förutom duraktionen (så länge som ventilen är öppen) där d-kammen ligger på 3° mer. så teoretiskt så är det en vassare kam.
ska du ta det till min erfarenhet så är det inget som du känner någon som helst skillnad på.
Finns bätte kamaxlar än dom gamla dom som är framtagna på 70 talet D,K,F,R,S, satsa på en kam som är lite mordernare, tex KG17 är en bra kamaxel, jag använder den själv i min amazon ihop med lite tillsnyggad topp och dubbel SU, går som orginal på tomgång och starkare än både D,K
KG's kammar är bättre än de gamla D, R, S etc. Volvos kamkurvor skapades på 60-talet och det har hänt en del sen dess :)

Körde själv på 70-talet en PV 65:a med B20, 44/37, Weber 2x45 & S-kam. Den varvade drygt 6500 på 4:an (med 1-2 dec. höjd rallyfjädring) så runt 190 km/h gjorde den nog som bäst.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]