Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnus82
Tjena.
Har en Volvo 855, årsmodell 1994.

Jag har ett lustigt problem med servostyrningen.
Bilen har blivit mer trög att styra vid låga hastigheter, men Servon är igång, det både hörs och märks.
Problemet uppstår egentligen när man vrider ratten mer än 90grader, t.ex. i en Rondell, eller en korsning så får man svänga tillbaka ratten själv, den rullar inte tillbaka som man är van vid utan man får verkligen vara med och "svänga tillbaka", annars är däck och ratt still och man fortsätter svänga. Förstår ni hur jag menar? Svårt att förklara...

Man hör att pumpen jobbar när man vrider på ratten, olja finns och jag kan inte hitta något uppenbart läckage. Bilen går ju fint att köra, bara man är bredd på att inte ha någon hjälp av servon när man svänger lite mer kraftigt.

Hoppas någon kan förklara vad det är för fel.

Mvh
Magnus
av *pettson*
Magnus82 skrev:Tjena.
Har en Volvo 855, årsmodell 1994.

Jag har ett lustigt problem med servostyrningen.
Bilen har blivit mer trög att styra vid låga hastigheter, men Servon är igång, det både hörs och märks.
Problemet uppstår egentligen när man vrider ratten mer än 90grader, t.ex. i en Rondell, eller en korsning så får man svänga tillbaka ratten själv, den rullar inte tillbaka som man är van vid utan man får verkligen vara med och "svänga tillbaka", annars är däck och ratt still och man fortsätter svänga. Förstår ni hur jag menar? Svårt att förklara...

Man hör att pumpen jobbar när man vrider på ratten, olja finns och jag kan inte hitta något uppenbart läckage. Bilen går ju fint att köra, bara man är bredd på att inte ha någon hjälp av servon när man svänger lite mer kraftigt.

Hoppas någon kan förklara vad det är för fel.

Mvh
Magnus
Troligen kärvar nedre rattaxelknuten för den. Den som ansluter mot styrväxeln. Då går det tungt, ibland tungt/lättare när man snurrar ett varv.
av Magnus82
Tack!
Okay, är det något som är svårt (dyrt på verkstad? )att byta själv? Är inte jätte duktig på att meka själv, men små saker brukar gå att ordna.
Stora problem framför allt om det krävs special verktyg mm.
av *pettson*
Magnus82 skrev:Tack!
Okay, är det något som är svårt (dyrt på verkstad? )att byta själv? Är inte jätte duktig på att meka själv, men små saker brukar gå att ordna.
Stora problem framför allt om det krävs special verktyg mm.
Det som ska göras är att låsa styrningen. Lossa rattaxelknuten. Ta bort knuten. Ta bort lagret som sitter i gummigenomföringen i golvet. Rengöra lagret. Fetta in lagret med FETT. (bäst att förtydliga det då många tror 5-56 eller wd40 är ett smörjmedel) Återmontera.
Kruxet är att knuten kan sitta överjävligt fast på styrväxelns splines. OCH du måste veta att du återmonterar det hela EXAKT likadant, annars blir ratten vriden för dej när du plockat ihop bilen.
Ingen aning om verkstadskostnaden.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]