Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Vore kul att veta vad ni anser vara era bästa respektive sämsta bilar ni ägt.
Vill att ni skriver en bra och en dålig bil och motiverar varför ni tycker som ni gjort, alltså, vad som är bra/dåligt är upp till var och en!

Min bästa:
Volvo 245 DL 1980, klockren dragbil, grymt billiga delar, otroligt lättmekad (om man bortser från att byta kupéfläkt) :D

Min sämsta:
Audi S4 1993, extremt kul, men mer trasig än hel och sjukt dyra delar, knepiga lösningar här å var..

FYLL PÅ!
Användarvisningsbild
av SvenB
Min sämsta var en förlängd Mercedes 220D -72:a. Den stod väldigt ofta på verkstad, nästan jämnt.

Min bästa var nog en Chevrolet Caprice -79:a. Den bygdes om till att köras på LPG, dåtidens miljöbränsle. Skrotades i en krock på Essingeleden 1983. Bägge dessa hade jag som taxibilar.

Men ingen av mina 23 Volvos har varit verkstadsbilar, eller dåliga. Jag har haft 3 DAF:ar, ingen höjdarbil, men fungerade allihop.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Mina två Volvo ur 400 serien ( de enda två bilar jag ägt) är klart bäst :lol: . Enda negativa är ju rosten på dessa.

Volvo 440-89 tyvärr gick kamremmen .
460-92 Nyligen bytt kam och drivrem, går som en klocka!
av matzen10
Sämsta: En av mina allra första bilar, en Polo från sena (tror jag) 70-talet. Hade den under 1989-90. Sjukt svag motor! Kan ni gissa var spolarvätskeknappen satt?? Den satt till vänster om pedalstället, där man brukar vila vänsterfoten när man inte kopplar.. :lol: Under mattan satt det en "blåsa" alltså som aktiverade spolarvätskesprutet så fort man satte ner foten.
För övrigt var den i illa kondition på alla sätt och vis..

Bästa: Nuvarande BMW 528ia -97. Mätarställning 30.000, varav jag kört 16.000 på lite drygt 4 år. Importerad från Tyskland där ende tidigare ägaren var en familjeläkare. Rostfri undertill men börjar komma lite smått i bakre skärmkanterna nu. Krångelfri, förutom en kamaxel(?)givare som fick bytas efter några tusen mil samt en kylarslang som sprang läck i somras. Inget speciellt utrustad (saknar t.ex. rattknappar och farthållare) men har taklucka som känns lyxigt på sommaren samt restvärmefläkt som alltid är skönt på vintern när man ska gå in och handla = shortsväder i kupen :) .
Superkomfort (inget däcksljud, inget vindbrus, nästan inget motorljud) och drar 0,86 blandad körning (bmw:s automat drar mindre än manuella lådorna, redan -97). 0,64 i ganska jämn fart på motorväg mellan Laxå - Örebro (ca: 5 mil). Tror det beror på något som heter dubbelVanos som ger lägre förbrukning??
De 194 hästarna räcker till gott och väl för att baxa fram 1,8 ton. Med förbehåll för vinterväglag som kan bli väl spännande ibland..och det skyller jag på det sena ingreppet av ESP:n.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av erikn
matzen10 skrev:Sämsta: Sjukt svag motor! Kan ni gissa var spolarvätskeknappen satt?? Den satt till vänster om pedalstället, där man brukar vila vänsterfoten när man inte kopplar.. :lol: Under mattan satt det en "blåsa" alltså som aktiverade spolarvätskesprutet så fort man satte ner foten.
Där satt helljusomkopplaren på min Amazon som var min första bil. Blev spännande en gång när jag stod stilla med kopplingen nere och hade ettan i när jag plötsligt fick möte och ville blända av. :D Man lärde sig då att DEN manövern inte var bra.

Bästa bil: Nuvarande 945 Turbo.
Det mesta är lättmekat, går relativt bra. Ska chippas till lite mer effekt. Bra utrymme i skuffen

Sämsta bil: Kan inte bestämma mig om det var R5:an eller Atosen.
R5:an: Hopplös i väta. Man var tvungen att ha gas när man startade, startade den inte på första försöket var det bara att gå hem. Blev några gånger som jag och ungarna gick hem från skolan. När man gick tillbaka ett par timmar senare så hoppade den igång på en gång.
Atos:en: Gick dåligt när den var kall. Motorsvag, var väl lämplig om man bara körde max 70-vägar. Bullrig. En fördel var dock att man satt bra och högt, väldigt lätt att sätta sig i bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu har jag inte haft så många bilar men den sämsta var rostburken volvo 360-85 och den bästa är helt klart min nuvarande V70-99 :D
Användarvisningsbild
av vetten
Bästa är nog en Amazon -69 som bara gick och gick och att den dessutom var lättmekad gjorde ju inte saken sämre :lol:
Sämsta ja det får nog bli två stycken det, först en Simca 1500 som jag renoverade motorn på tre gånger innan jag drog den till skroten och sen en WV polo -83 som jag fick meka med i princip varje dag för att hålla den igång :-(O)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bästa än så länge är min S60 2,4T. Va ju nöjd med 850 också, men denna är minst ett snäpp bättre på allt. Bra bränsleekonomi jämfört mot min tidigare vardagsbilar, skön att åka i och all utrustning jag vill ha. Den har mest bra gått och tagit mig dit jag velat. Enda krånglet va ju med kopplingscylindern och så gick magnetventilen sönder.

Sämsta var min första 740 16V -88. Till att börja med var den krockad redan när jag bytte åt mig den. Vilket fixades skapligt med gassvets och stolpslägga. Slutkörd och slö. Överväxeln hoppade i och ur, den käkade generatorremmar ett tagoch fick sen en ny generator, som inte heller var helt kry. Det mesta i bussningar både fram och bak var slut. Enda fördelen med den var att man kunde plöja igenom plogsträngar och allt möjligt och inte behöva bry sig ett dugg. Såldes som reservdelsbil till slut.
Användarvisningsbild
av wissel
Min Bästa bil var en Pacer X 1975. Gick o gick, aldrig nånsin på verkstad. Min första bil med Elektroniska "brytarspetsar".
Står uppställd någonstans i Stlm trakten. Hade jag lite plats så skulle jag köpa tillbaka den bums.

Min sämsta bil Simca Vedette, 1960a , bytte V8an var tredje månad, det var motorer från franska överskottlagret sedan 2a världskriget. Motorerna satt i deras stridsvagnar. Fick så småningom tag i en Volvo V8 på 115 hk som satt i frambyggda Volvo Lastbilar.
Den höll ,,, men elektroniken brrrrrbrrrrrr. Tror aldrig att all el funkade någonsin samtidigt.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=17661467[…]

Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]