Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Ingen fara. 2.5T hade dom första åren 200hk sen blev dom uppgraderade till 231 vilket även FT:n har.
Dock lär det inte påverka förbrukningen alls skulle jag tro
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför vill man ha en motor utan turbo? Om det är hållbarhet man är ute efter så är ju faktiskt en turbomotor mer hållbar än en sugis i dagsläget..
av bilmekarn
Tänker på totalekonomin om man ska köra upp till ca 25t mil. Försäkring, bränsleförbrukning mm. Dagens turboaggregat kanske håller motorn ut.
Användarvisningsbild
av Variosboy
bilmekarn skrev:Tänker på totalekonomin om man ska köra upp till ca 25t mil. Försäkring, bränsleförbrukning mm. Dagens turboaggregat kanske håller motorn ut.
Totalekonomin påverkar väl ändå inte av att man har en turbo???
Jämför du en motor utan turbo på 120Hk och en med turbo som har 180hk så förstår jag att det kommer bli sämre totalekonomi med turbon, men jag skulle nog vilja påstå att en modern turbomotor är mer bränslesnål än en sugmotor med samma effekt.
Hållbarheten på turboaggregaten är idag väldigt bra, tycker det är väldigt sällan man hör om folk som byter turbo på bilar som inte passerat 20k mil, och föresten, en turbo kostar inte många kronor idag så det är ju en ganska liten kostnad ändå..
av bilmekarn
Variosboy skrev:
bilmekarn skrev:Tänker på totalekonomin om man ska köra upp till ca 25t mil. Försäkring, bränsleförbrukning mm. Dagens turboaggregat kanske håller motorn ut.
Totalekonomin påverkar väl ändå inte av att man har en turbo???
Jämför du en motor utan turbo på 120Hk och en med turbo som har 180hk så förstår jag att det kommer bli sämre totalekonomi med turbon, men jag skulle nog vilja påstå att en modern turbomotor är mer bränslesnål än en sugmotor med samma effekt.
Hållbarheten på turboaggregaten är idag väldigt bra, tycker det är väldigt sällan man hör om folk som byter turbo på bilar som inte passerat 20k mil, och föresten, en turbo kostar inte många kronor idag så det är ju en ganska liten kostnad ändå..

Jo, men nu är det ju så att turbomodeller oftast har mer effekt än sugmotorer. De modellåren 2,0F fanns, fanns det ju ingen likvärdig turbomodell, effektmässigt. Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Sant, men det betyder inte i sak att turbon gör att det drar mer, finns många på forumet som kan berätta att 2.0F drar lika mycket som en 2.5FT trots att det skiljer 80hk (??)..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Variosboy skrev:Sant, men det betyder inte i sak att turbon gör att det drar mer, finns många på forumet som kan berätta att 2.0F drar lika mycket som en 2.5FT trots att det skiljer 80hk (??)..
Det stämmer! Jag har tillryggalagt 7.000 mil i 2,0F och nu 2.500 mil i 2,5FT. Förbrukningen är densamma - 1,2 liter E85/mil. Och då har man nästan 100 hästar mer nu och 150Nm mer:) Så visst är turbomotorer mer bränsleeffektiva än förr.

Kring den äldre 2,5T med 200 hästar så drar den lika mycket eller mer än 2,5FT/T MY10 som har den nya sexväxlade lådan med en riktigt hög sjätte växel: 5:an i MY10 är som sexan i MY09 och sexan är i MY10 en ren överväxel. 1700 rpm i 110km/h. 2,0F hade runt 3500 om jag inte minns fel. Då är det svårt att få låg förbrukning.....

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]