- tor 25 nov 2010, 10:18
#469770
OK. Vilken är den klenaste turbon som är svensk. Hoppas jag inte är tjatig...
Moderator: Moderatorer
bilmekarn skrev:Tänker på totalekonomin om man ska köra upp till ca 25t mil. Försäkring, bränsleförbrukning mm. Dagens turboaggregat kanske håller motorn ut.Totalekonomin påverkar väl ändå inte av att man har en turbo???
Variosboy skrev:bilmekarn skrev:Tänker på totalekonomin om man ska köra upp till ca 25t mil. Försäkring, bränsleförbrukning mm. Dagens turboaggregat kanske håller motorn ut.Totalekonomin påverkar väl ändå inte av att man har en turbo???
Jämför du en motor utan turbo på 120Hk och en med turbo som har 180hk så förstår jag att det kommer bli sämre totalekonomi med turbon, men jag skulle nog vilja påstå att en modern turbomotor är mer bränslesnål än en sugmotor med samma effekt.
Hållbarheten på turboaggregaten är idag väldigt bra, tycker det är väldigt sällan man hör om folk som byter turbo på bilar som inte passerat 20k mil, och föresten, en turbo kostar inte många kronor idag så det är ju en ganska liten kostnad ändå..
Variosboy skrev:Sant, men det betyder inte i sak att turbon gör att det drar mer, finns många på forumet som kan berätta att 2.0F drar lika mycket som en 2.5FT trots att det skiljer 80hk (??)..Det stämmer! Jag har tillryggalagt 7.000 mil i 2,0F och nu 2.500 mil i 2,5FT. Förbrukningen är densamma - 1,2 liter E85/mil. Och då har man nästan 100 hästar mer nu och 150Nm mer:) Så visst är turbomotorer mer bränsleeffektiva än förr.
Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]
Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]