Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
Hej, jag kör en Volvo 940 -92 och mitt bromsok vänster fram mår inte bra. For in på mekonomen och tänkte köpa ett nytt och de frågade mig vilken modell av ok jag har. Vad jag förstod så finns det två olika tillverkare för dessa ok och att det är väldigt viktigt att det sitter samma "fabrikat" på ex. fram. Så problemet är att jag ej kunde köpa mig ett nytt ok, utan fick order att kolla upp vilket märke jag har.

Personerna på mekonomen sa att det står på oket, idag så plockade jag bort däcket för att se modell. Riktigt svårt att se när oket har rostat och flagnar kakor ifrån sig. Hjälp mig, finns det någon skillnad på utseendet på de olika modellerna, något avvikande?

Girling eller Bendix ok.??

Av någon anledning tror jag på Girling, men kan ha fel..
Tog några bilder också, men vet ej hur man laddar upp dem
PS. sitter bara en bromsslang på ok. DS
av Hemulen
Ta med bilden till stället där du ska handla så kanske dom kan se vad du ska ha. Finns en infotråd här högst upp,kanske står där,minns inte riktigt. :)
av tuxedo
Serviceskylt med fabrikatkod finns på främre övre balk i bagagerummet eller dörrstolpe för vänster bakdörr.

Kod 1 = Girling fram och bak.
Kod 2 = Girling fram och ATE bak.
Kod 3 = Bendix (DBA) fram och ATE bak.

//tuxedo
av volvo944gl
du har inga ABS? då är det de stora bromsoket. en kolvs

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]