- ons 24 nov 2010, 13:29
#469450
Som nybliven ägare (sedan snart tre månader) av mitt livs första både dieselbil och XC (XC70 D5 2008) gör jag följande reflektioner;
- Sega dieslar? Avsaknaden av accet och "snärtigheten" i min förra 2,5T AWD -03 kompenseras av ett våldsamt vrid och en "sugande" kraft som funkar extra bra i kombination med tunga släp. Speciellt efter Polestar... XC som bil känns också tyngre/stadigare/större.
- Höga bilar. En XC70 2008 med Q-pax sidebars gör att man på vintern får smutsiga vader på byxorna... Sopa bort snö från taket är inget för de som är korta i rocken eller saknar borste med lång skaft. På pluskontot så medför frigångshöjden att man slipper agera plogbil då snön ligger djup.
- Slabbigt att tanka. Då dieseln inte dunstar som bensin så är ofta påfyllningshandtagen inte speciellt inbjudande. Sedan drabbas jag också ofta av att det är rent svårt att tanka då överfyllnadsskyddet slår till hela tiden om jag sticker ned påfyllningshandtaget mer än några cm. Detta trots att jag valt "personbil" på pumpen för att hålla ned flödet.
- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".
- Dieselförbrukning. D5 2008 är ingen "snåldiesel" direkt, till stor del naturligtvis beroende på tung bil/4wd/automat/många hk. 0,79 som lägst på långkörning med 100-110 km/h i snitt. Cirka litern i den extrema stadskörningen, se ovan. 2,5T AWD'n låg på 1,4 i samma körning.
- Design före funktion. Jättediket framför vindrutan rymmer MYCKET snö. Vänster torkare går inte fälla upp när den är i viloläget. Trist.
- Sist men inte minst. En härlig bil, en dragare av rang, en svensk kvalitetsprodukt!
-)
- Sega dieslar? Avsaknaden av accet och "snärtigheten" i min förra 2,5T AWD -03 kompenseras av ett våldsamt vrid och en "sugande" kraft som funkar extra bra i kombination med tunga släp. Speciellt efter Polestar... XC som bil känns också tyngre/stadigare/större.
- Höga bilar. En XC70 2008 med Q-pax sidebars gör att man på vintern får smutsiga vader på byxorna... Sopa bort snö från taket är inget för de som är korta i rocken eller saknar borste med lång skaft. På pluskontot så medför frigångshöjden att man slipper agera plogbil då snön ligger djup.
- Slabbigt att tanka. Då dieseln inte dunstar som bensin så är ofta påfyllningshandtagen inte speciellt inbjudande. Sedan drabbas jag också ofta av att det är rent svårt att tanka då överfyllnadsskyddet slår till hela tiden om jag sticker ned påfyllningshandtaget mer än några cm. Detta trots att jag valt "personbil" på pumpen för att hålla ned flödet.
- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".
- Dieselförbrukning. D5 2008 är ingen "snåldiesel" direkt, till stor del naturligtvis beroende på tung bil/4wd/automat/många hk. 0,79 som lägst på långkörning med 100-110 km/h i snitt. Cirka litern i den extrema stadskörningen, se ovan. 2,5T AWD'n låg på 1,4 i samma körning.
- Design före funktion. Jättediket framför vindrutan rymmer MYCKET snö. Vänster torkare går inte fälla upp när den är i viloläget. Trist.
- Sist men inte minst. En härlig bil, en dragare av rang, en svensk kvalitetsprodukt!
